روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

مقالات

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور

چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟

اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک بروید و تست‌ها را بخوانید و تحلیل کنید. شما باید به تسلطی در درس فیزیک برسید که در پنج دقیقه تمام مباحث فیزیک سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را به یادبیاورید و نام ببرید. در مقاله روشی را برای خواندن فیزیک معرفی می‌کنیم که به کامل‌ترین تسلط در این درس برسید.

فیزیک درس غلط اندازی است. در حالی که اکثر بچه‌ها می‌توانند خیلی ساده و با یک کلمه درباره وضعیتشان در این درس‌ها اظهار نظر کنند. اما اگر درباره وضع دانش‌آموز در درس فیزیک از آن‌ها سوال کنیم به احتمال زیاد نتوانند جواب سر راستی بدهند. طبیعتاً می‌دانید که فیزیک یک درس حفظی نیست اما کاملا هم یک درس محاسباتی نیست! فیزیک یک درس مفهومی محاسباتی است. تا زمانیکه شما مفهوم پدیده‌ها در فیزیک را متوجه نشوید با خوب انجام دادن محاسبات به هدف مورد نظرتان نمی‌رسید.

در ادامه ترفندهایی را هم برای کسانی که امتحان فیزیک دارند و هم برای کنکوری‌ها ارائه می‌دهیم تا فیزیک را بهتر بخوانند و بهتر یاد بگیرند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد روش مطالعه دروس مختلف، با شماره ۰۲۱۶۶۴۰۹۶۴۰ تماس بگیرید و یا به سامانه ۱۰۰۰۵۷۰۲ پیامک دهید .

اهمیت یادگیری روش مطالعه فیزیک

درس فیزیک با ضریب ۴ برای دانش آموزان ریاضی و با ضریب ۳ برای دانش آموزان تجربی یکی از درس های مهم و سخت متوسطه دوم محسوب می شود. گاهی دانش‌آموزان نمی‌توانند به خوبی با این درس ارتباط برقرار کند. دلیل آن می‌تواند عدم تمرکز دانش‌آموز سر کلاس یا روش تدریس اشتباه و ناکافی معلم باشد، همینطور ضعیف بودن پایه‌ی تحصیلی و اشکالات حل نشده در علوم متوسطه اول نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد اما جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است.

بهتر است با توجه به مدت زمانی که برای کنکور وقت دارید یک برنامه‌ریزی درست و استاندارد ترتیب دهید و در ابتدا اشکالات پایه‌ای خود را در فیزیک تشخیص دهید.

 خیلی مهم است که در ابتدا باید کتاب درسی خود را خوب و کامل بخوانید و یاد بگیرید.

پس به ترتیب زیر عمل کنید:

  • کتاب درسی را کاملا مطالعه کنید؛
  • تمام مثال‌های حل شده را مورد بررسی قرار دهید؛
  • مثال‌ها و تمرینات حل نشده را بخوانید؛

حتی اگر برای حل تمرینات از حل‌المسائل یا گام به گام هم استفاده کنید مشکلی ندارد به شرط اینکه مفهوم سوال را به خوبی متوجه شوید. زیرا بخش‌هایی از سوالات کتاب فیزیک بسیار سخت است و دانش‌آموزان بعد از حل کردن سوالات به درستی جواب‌هایشان شک دارند، برای همین می‌توانند از گام به گام استفاده کنند تا مطمئن شوند روش درستی را برای حل سوالات رفته‌اند.

  • سوالات پایان فصل را با دقت بخوانید؛

بسیاری از سوالات امتحانی سوالات پاسخ داده نشده از متن کتاب و انتهای کتاب است. پس حتما باید سوالات حل نشده کتاب درسی را مورد بررسی قرار دهید.

حتی در کنکور هم بسیار دیده شده است که از مثال‌های حل شده و حل نشده کتاب به عنوان سوالات کنکور استفاده می‌شود. در کنکور ۱۳۹۹ چند سوال عیناً از کتاب درسی انتخاب شده و حتی در برخی سوالات عددها نیز عیناً شبیه کتاب بود.

۱. مطالعه برای کنکور و روش تست زدن فیزیک

سوال‌های مفهومی و صحیح-غلط کنکور دقیقاً و عیناً از متن کتاب درسی است. پس خواندن کامل و با دقت کتاب درسی بسیار مهم است. همینطور یک کتاب کمک درسی استاندارد کتابی است که برای توضیح مفاهیم عیناً از مطالب خود کتاب استفاده کرده باشد.

بعد از اینکه کتاب درسی را با همه‌ی پرسش‌ها و تمرینات حل شده و حل نشده‌اش مورد بررسی قرار دادید. می‌توانید سراغ تست زدن بروید.

بهتر است از تست‌های ساده شروع کرده و به سمت تست‌های سخت‌تر حرکت کنید. وقتی تستی را به خوبی متوجه نمی‌شوید برگردید و همان مبحث را دوباره از روی متن کتاب درسی بخوانید، سپس به سراغ همان مبحث در کتاب‌های کمک درسی بروید تا مطلب به خوبی برایتان جا بیفتد سپس تست زدن را ادامه بدهید.

متاسفانه در تست‌های کنکور و کتاب‌های تست سوال‌هایی دیده می‌شود که شبیه آن در متن کتاب درسی نیست یا مفاهیم در تست‌ها بسیار سخت‌تر از متن کتاب درسی است. به نظر می‌رسد در این سوالات چند سوال با هم تلفیق شده است. به همین دلیل با اینکه کتاب درسی منبع اصلی کنکور است اما به تنهایی کفایت نمی‌کند و ما باید بتوانیم تست‌های سخت‌تر و مفاهیم پیچیده‌تر را نیز یادبگیریم.

حین حل یک تست با سه گروه سوالات روبرو می‌شوید:

  1. راه حل را کاملا بلد هستید و پاسخ درست را می‌یابید؛
  2. برای حل سوال تا نیمه‌ی مسیر پیش می‌روید اما به جواب نهایی نمی‌رسید؛
  3. برای حل تست هیچ ایده‌ای ندارید؛

بعد از اینکه تست را خواندید اگر جواب را بلد نیستید، با مطالعه و تمرین جواب درست را بیابید و تا انتهای کتاب پیش بروید. توجه کنید که هیچوقت جواب درست را در کتاب تست خود علامت نزنید زیرا با این کار جان کتاب تست خود را می‌گیرید و خود را از استفاده دوباره از آن محروم می‌کنید.

سه مدل علامت در ذهنتان در نظر بگیرید، مثلاً دایره، ضربدر و مربع، در کنار تست‌های گروه اول با مداد یک دایره بزنید، اگر نکته مهمی درون تست هست که فکر می‌کنید مرور دوباره‌ی تست برایتان مفید است یک نقطه هم کنار دایره‌‌ی خود بگذارید. کنار تست‌های نوع دوم ضربدر و کنار تست‌های نوع سوم مربع بکشید. این کار برای اینست که یک کتاب تست را چندبار و به طور کامل نخوانید، بلکه در خوانش دور دوم تنها تست‌هایی که نیاز به مرور دوباره دارند را بخوانید.

در دور دوم به سراغ سوالاتی که دایره و نقطه دارند بروید، یعنی سوالاتی که حل کرده‌اید اما نکات کلیدی داشتند و ترجیح داده‌اید دوباره آن‌ها را مطالعه کنید. سپس سوالاتی که ضربدر دارند را بخوانید یعنی سوالات متوسط و دست آخر هم سوالات مربع دار را تمرین کنید.

حداقل باید کتاب تست خود را سه بار مرور کنید.

شما در دوره‌ی دوم و سوم متوجه می‌شوید چقدر پیشرفت کرده‌اید. توجه داشته باشید که علامت‌ها را با مداد بزنید و در دور دوم و سوم علامت‌های قبلی را پاک کرده و علامت‌های جدید بزنید، خواهید دید که تعداد سوالات ضربدر و مربع ‌دار کمتر و کمتر می‌شود.

اگر این روند برای شما راحت نیست و فهم بعضی مباحث برای شما سخت است آن را کنار نگذارید، این روند مطالعه‌ای است که شما برای موفقیت در کنکور باید با آن رفیق شوید، می‌توانید در کنار آن یک معلم و راهنما داشته باشید تا سوالات سخت خود را از او بپرسید. معلم در زمان کمتری اشکالات پایه‌ای شما را حل می‌کند، دیدتان را به مسئله باز می‌کند و باعث می‌شود از مطالعه‌ی سخت خسته نشوید.

تصور کنید شما سوالی را نمی‌توانید حل کنید اما فکر می‌کنید مبحث مربوط به این سوال در کتاب را بلد هستید، در اینجا باید یک راهنما حضور داشته باشد که اشکالات اساسی شما را متوجه شود و روند حل سوال را برای شما تفسیر کند. پیشنهاد ما اینست که از یک معلم خصوصی فیزیک حرفه‌ای کمک بگیرید.

در موسسه کنکور آسان است بهترین منابع فیزیک کنکور توسط استاد توانا مهندس امیر مسعودی هم برای امتحانات هم برای تست زنی و کنکور اماده شده است که به راحتی از طریق تماس با شماره ۰۲۱۶۶۴۰۹۶۴۰ و یا ۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷ قابل تهیه هستند.

بهترین منابع فیزیک کنکور

بهترین منابع کنکور رو در موسسه کنکور آسان است برای شما اماده کرده ایم به صورت اموزشی برای امتحانات و روش تست زنی برای کنکور که تدریس شده توسط مدرس برتر برنامه های تلوزیونی ( اوج یادگیری ، کنکور آسان است ، یادگیری برتر ) مهندس امیر مسعودی اماده شده است

فیزیک دهم

فیزیک دهم
قیمت
دهم کار، انرژی و توان مسعودی  ۱۷۵
اموزش جامع ویژگی فیزیکی مواد دهم مسعودی (ج) ۱۷۰
دهم دما، گرما و قانون گازها مسعودی ۲۱۵
دهم روش تست اندازه گیری و چگالی مسعودی ۱۳۰
دهم روش­­ تس ت­­زنی کار،انرژی و توان مسعودی ۱۴۰
دهم روش‌تست‌زنی ویژگی‌های فیزیکی‌مواد مسعودی ۲۲۵
دهم رش تست دما گرما و قانون گازها دهم مسعودی ۱۹۵
جمع بندی ویژگی های فیزیکی مواد دهم مسعودی ۱۱۵
جمع بندی دما گرما و قانون گازها مسعودی ۱۱۰
ترمودینامیک رشته ریاضی شاهانی (ویژه رشته ریاضی) ۱۰۰

فیزیک یازدهم رشته تجربی

فیزیک یازدهم رشته تجربی قیمت
یازدهم الکتریسته ساکن مسعودی ۲۵۰
یازدهم تجربی روش تست الکتریسیته ساکن مسعودی ۱۰۰
یازدهم رشته تجربی روش تست زنی خازن مسعودی ۵۰
یازدهم رشته تجربی جریان الکتریکی و مدار  مسعودی (ج) ۲۸۵
یازدهم رشته تجربی روش تست جریان و مدار مسعودی ۱۵۰
یازدهم رشته تجربی اموزش مغناطیس و القا مسعودی ۱۵۰
یازدهم رشته تجربی روش تست زنی مغناطیس مسعودی ۱۵۰
رشته تجربی روش تست القای الکترو مغناطیس و جریان متناوب ۱۵۰

فیزیک یازدهم رشته ریاضی

فیزیک یازدهم رشته ریاضی قیمت
یازدهم ریاضی روش تست الکتریسیته ساکن مسعودی ۹۵
یازدهم رشته ریاضی روش تست زنی خازن مسعودی ۵۵
یازدهم رشته ریاضی جریان الکتریکی و مدار  مسعودی ۱۲۰
یازدهم رشته ریاضی روش تست جریان و مدار مسعودی ۱۳۰
یازدهم رشته ریاضی اموزش مغناطیس و القا مسعودی ۱۷۵
یازدهم رشته ریاضی روش تست زنی مغناطیس مسعودی ۱۳۰
رشته ریاضی روش تست القای الکترو مغناطیس و جریان متناوب ۱۱۵

فیزیک دوازدهم رشته تجربی

دوازدهم روش تست حرکت شناسی ویژه تجربی مسعودی ۱۷۵
دوازدهم روش تست زنی دینامیک مسعودی ۲۶۰
دوازدهم روش تست زنی نوسان ویژه تجربی مهندس مسعودی ۱۵۰
دوازدهم روش تست زنی امواج مسعودی ۲۵۰
دوازدهم روش تست فیزیک اتمی هسته ای ویژه تجربی ۲۸۵

فیزیک دوازدهم رشته ریاضی

دوازدهم روش تست حرکت شناسی ویژه ریاضی مسعودی ۲۰۰
دوازدهم روش تست زنی نوسان ویژه ریاضی مهندس مسعودی ۱۱۵

اما گاهی پیش می‌آید دانش‌آموزان مشکلات پایه ای دارند در مفاهیم که نیاز هست برای تست زنی هم مجموعه های اموزشی را تهیه کنند .

جهت تهیه میتوانید با شماره ۰۲۱۶۶۴۰۹۶۴۰ تماس بگیرید.

در دوران جمع‌بندی چه منابعی مناسب است؟

وقتی به دوران جمع‌بندی می‌رسید یعنی حدود یک ماه مانده به کنکور بهتر است منابع خلاصه تر و ترکیبی تر رو استفاده کنید :

همایش فیزیک

همایش فیزیک پایه دهم یازدهم ویژه تجربی مسعودی ۶۲۵
همایش فیزیک پایه دهم یازدهم ویژه ریاضی مسعودی ۵۰۵

جهت تهیه میتوانید با شماره ۰۲۱۶۶۴۰۹۶۴۰ تماس بگیرید.

 

به شدت تست بزنید! چه از کتاب و چه از کنکور آزمایشی

در کنکور هر تست ۷۴ ثانیه زمان دارد و بخشی از زمان شما هم صرف خواندن سوال می‌شود، پس تنها برای پیاده‌سازی دانسته‌های خودتان زمان دارید. نتایج نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که تنها به دانسته‌های خود اتکا می‌کنند و ندانسته‌هایشان را پیاده نمی‌کنند، یعنی سوالی که بلد نیستند را رها می‌کنند نتیجه بهتری می‌گیرند.

خیلی از سوالات فیزیک طوری طراحی می‌شوند که راه دررو دارند، یعنی گزینه‌ها یا سوال ما را به اشتباه می‌اندازند. شما باید در سطحی از آمادگی باشید که بتوانید در دام چنین تله‌هایی نیفتید.

برای چنین موفقیتی وقتی تستی را اشتباه می‌زنید به اشتباه خود توجه کنید. مدل اشتباه کردن خود را در ذهن داشته باشید و بدانید که چطور در دام طراح سوال می‌افتید. با زدن تست‌های زیاد می‌توانید دست طراحان سوال را بخوانید.

بهترین روش خلاصه برداری فیزیک

تنها نوشتن فرمول خلاصه برداری مناسبی نیست! همانطور که اشاره کردیم فیزیک یک درس مفهومی و محاسباتی است، برخی از مفاهیم را تنها در حل سوال متوجه می‌شوید. بهتر است در خلاصه خود در کنار رابطه‌ای که می‌نویسید یک تست مربوط به آن مبحث را همراه با پاسخ آن بنویسید.

۲. روش مطالعه فیزیک برای امتحان

تکلیف هر فصل فیزیک را سر کلاس روشن کنید

فیزیک از آن درس‌هایی است که بچه‌ها تمایل زیادی به حذف برخی مباحث آن دارند. حذف مبحث همیشه هم بد نیست، منتهی به دو شرط:

  1. اگر قرار است مبحثی را حذف کنید درجا بعد از کلاس و پس از مشورت با معلم خود تکلیف آن را روشن کنید.
  2. حذف مبحث به معنای بی‌خیال شدن آن نیست، قرار است روزی یک تست از آن بزنید.
  3. کسب تسلط نسبی بر مباحث به کمک روش مطالعه فیزیک سه ساعته ضروری است.

شاید از خودتان بپرسید که چرا باید از مبحث حذف شده تست بزنید؟ قضیه برمی‌گردد به غیرقابل پیشبینی بودن تست‌های فیزیک. شاید از روی شانس سوالی که از یک مبحث مطرح می‌شود سوال آسانی باشد یا شاید مباحث با هم ترکیب شده باشند. پس به واقع چیزی به عنوان حذف صد در صد در درس فیزیک وجود ندارد.

چگونه درس فیزیک را سه ساعته یاد بگیریم؟

اول از همه باید یک مدت زمان بیست دقیقه‌ای را به پیش خوانی درس فیزیک اختصاص دهیم. بهتر است پیش خوانی را از روی یک خلاصه از پیش نوشته شده انجام دهید. برای دسترسی به خلاصه‌ها می‌توانید از متن‌های اینترنتی و یا کتب آماده استفاده کنید. وقتی سر کلاس حاضر می‌شوید باید یک ذهنیت نسبی درباره موضوع درس داشته باشید.

حین درس دادن معلم باید سراپا گوش باشید. بهتر است قبل از درس دادن به کلاس، تمام فرمول‌های مادر هر مبحث را گردآوری کنید. اگر با دید کامل نسبت به این فرمول‌ها سر کلاس حاضر شوید، خواهید دید که حتی این فرمول‌ها هم نیازی به حفظ کردن ندارند. شما در دوران دبیرستانتان به اندازه کافی درس حفظ کردنی دارید، پس سعی کنید تا جای  ممکن مطالب را بفهمید. اگر به جای حفظ کردن، فرمول‌ها را بفهمید، هم راحت‌تر از پس سوالات برمی‌آیید و هم کار حفظ کردن مطالب درسی برایتان راحت‌تر می‌شود.

روش پیش خوانی پیش از کلاس

شاید از خودتان بپرسید که چطور می‌توان یک فصل را در عرض یک ربع پیش خوانی کرد. بچه‌ها منظور از پیش خوانی در هر درسی، یادگیری صد در صد آن نیست. پیش خوانی، یعنی این که بدانید کلیت مبحث درباره چه موضوعی است. برای این کار باید تیتر‌های هر فصل را بررسی کنید. پس از بررسی تیترها، عناوین مرتبط را پیدا کرده و طوری علامت بزنید که ارتباطشان مشخص باشد.

بعد از مشخص شدن شکل ارتباط عنوان‌های هر فصل، مقدمه هر پاراگراف عنوان‌ها را به ترتیب ارتباط بخوانید. با این کار کلیت کتاب برایتان روشن می‌شود. بعد از این که کلیت فصل را خواندید باید بروید سراغ فرمول‌های اصلی. فرمول‌های اصلی را نیز درست به ترتیب ارتباطی که مشخص کرده‌اید مطالعه کرده و در کنار یک دیگر یادداشت کنید. کار پیش خوانی به همین راحتی به پایان می‌رسد.

شروع یادگیری فیزیک سر کلاس درس

زمانی که سر کلاس می‌نشینید، باید دست به قلم شوید و شروع به نت برداری کنید. نت برداری، بخش جدا نشدنی روش مطالعه فیزیک است. لطفا جزوه نویسی را با نت برداری اشتاه نگیرید. سعی کنید از هر نمونه سوالی که استاد فیزیک حل می‎کند نکته بیرون بکشید. جدای از نکته هر تیپ سوال، بهتر است روش حل معلم را به زبان فارسی روی کاغذ شرح بدهید. اگر جایی از سوالات یا روش حل برایتان مبهم بود، حتما آن را با استاد خود در میان بگذارید.

کلاس که تمام شد، یک بار دیگر برگردید سراغ نمونه سوالات کتاب و نکته‌هایتان. سعی کنید همه نمونه سوالات کتاب را حل کنید و از هرکدام نکته بیرون بکشید. پس از انجام این کار، نوبت به تصمیم گیری نهایی می‌رسد. بروید سراغ تست زمان دار و نتوانستید به حدود حداقل بیست  پنج درصد سوالات پاسخ دهید، بروید سراغ معلمتان و در مورد کنار گذاشتن مبحث از او مشورت بگیرد. توجه داشته باشید که کنار گذاشتن مباحث در روش مطالعه فیزیک به معنای حذف صد در صد آن‌ها نیست. فقط قرار مطالعه آن‌ها از بازه‌های اصلی به میکرو بازه‌های مطالعاتی منتفل کنید.

۲ نکته موثر در یادگیری بهتر فیزیک

۱.معلم خوب و حرفه ای

آموزش صحیح و اصولی اولین و مهم ترین نکته در یادگیری درس فیزیک است. بدون یادگیری درست فرمول ها و مباحث تحلیلی فیزیک، نمی توان حتی یک سوال تحلیلی و محاسباتی فیزیک را حل کرد. سوالات اخیر امتحانات نهایی و مدارس و همچنین کنکور هم نشان می دهد که بیشتر مسائل از بخش محاسباتی و تحلیلی فیزیک است تا بخش حفظی. یعنی بخواهیم سوالات فیزیک را تحلیل کنیم به نسبت ۷۰ به ۳۰ می رسیم که حدود ۷۰ درصد سوالات از بخش تحلیلی و ترکیب ریاضیات با فیزیک است و حدود ۳۰ درصد سوالات برای بخش حفظی کتاب است.

بنابراین با توجه به دسته بندی سوالات مهم ترین نکته، یادگیری صحیح فرمول ها و قواعد فیزیک  است و تنها کسی که می تواند این فرمول ها و قواعد فیزیک را بخوبی آموزش دهد، معلم حرفه ای در درس فیزیک است.

۲. اطلاع از مباحث مهم و کاربردی فیزیک

اطلاع از مباحث مهم و کاربردی درس فیزیک از این جهت مهم است که دانش آموز در روزهای باقی مانده تا امتحان یا کنکورمی تواند وقت بیشتری روی این مباحث بگذارد. در این مورد باز هم مهم ترین شخصی که می تواند دانش آموز را راهنمایی کند مشاور شما (۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷) یا معلم فیزیک است، چون قطعا معلم از آخرین آپدیت محتوای کتاب فیزیک و همچنین مهم ترین مباحثی که هرساله در امتحانات از آن سوال طرح می شود آگاهی دارد. ولی بطور حدودی بودجه بندی سوالات کنکور در سال ۱۴۰۱ را در زیر اورده ایم :

بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۱

عنوان مبحث تعداد تست
فیزیک و اندازه گیری ۱
ویژگی های فیزیکی مواد ۲
کار توان انرژی ۱
دما و گرما ۲
الکتریسته ساکن ۴
جریان و مدار ۴
مغناطیس و القای الکترومغناطیس ۲
حرکت بر خط راست ۴
دینامیک ۳
نوسان و امواج ۴
فیزیک اتمی و هسته ایی ۳

  بودجه بندی فیزیک کنکور ریاضی ۱۴۰۱

   فیزیک دهم

تعداد سوال در کنکور عنوان فصل
۱ اندازه گیری و چگالی
۱ کار توان انرژی
۳ ویژگی فیزیکی مواد
۲ دما و گرما قانون گازها
۳ ترمودینامیک

      فیزیک یازدهم

تعداد سوال در کنکور عنوان فصل
۵ الکتریسته ساکن
۶ جریان الکتریکی
۳ مغناطیس
۰ القا

       فیزیک دوازدهم

تعداد سوال در کنکور عنوان فصل
۵ حرکت بر خط راست
۳ دینامیک و حرکت دایره ای
۴+۱ ترکیبی نوسان و امواج
۲ برهم کنش های موج
۵ فیزیک اتمی
۲ فیزیک هسته ای

حل تمرین و سوال زیاد

برای تسلط در حل سوالات متنوع امتحانی و کنکور در درس فیزیک، باید مرتب و پیوسته سوال حل شود. قطعا در حل سوالات هم باید به این چند مورد توجه شود:

  1. کتابی را انتخاب کنید که سوالاتش متناسب با سطح یادگیری شما باشد. یعنی شامل سه سطح ساده، متوسطه و دشوار باشد.
  2. اگر پایه ای ضعیفی دارید برای ایجاد حس بهتر نسبت به فیزیک، از سوالات حفظی و ساده تر کتاب شروع کنید. مثل مبحث مغناطیس و الکترومغناطیس که مبحث ساده تری در فیزیک یازدهم است و می توانید براحتی سوالاتش را پاسخ دهید.
  3. اگر در درس فیزیک خیلی ضعیف هستید حتما با مشورت معلم خود یک برنامه پیوسته داشته باشید و بطور روزانه تعدادی سوال پیوسته حل کنید تا ذهن تان متمرکز به یادگیری شود و قدرت تجزیه و تحلیل را داشته باشید. کتاب میکرو طلایی گاج یک گزینه خوب برای حل سوالات می تواند باشد.

اگر دقت کرده باشید مهم ترین عامل در روند یادگیری درس فیزیک را منابع و مشاور در نظر گرفتیم. یعنی کسی که بتواند یک برنامه منسجم برای دانش آموز طرح کند، مباحث و فرمول های فیزیک را بدرستی برای او آموزش دهد، منابع و کتاب های کمک درسی خوبی برای یادگیری بهتر و تمرین بیشتر دانش آموز معرفی کند و در نهایت تا رسیدن به هدف او که قبولی با بهترین نمره و بالاترین درصد فیزیک و کمترین هزینه  در امتحان و کنکور است، پشتیبان و راهنمای او باشد.

جهت دریافت مشاوره و برنامه ریزی و همچنین تهیه منابع میتوانید با شماره های ۰۲۱۶۶۴۰۹۶۴۰   و یا  ۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷      تماس بگیرید.

۳. ترتیب خواندن مباحث فیزیک برای شرکت در کنکور

فیزیک در رشته ریاضی:

  • تعداد سوالات درس فیزیک در کنکور در رشته ریاضی، ۴۵ سوال و مدت زمان پاسخ گویی به سوالات ۵۵ دقیقه است.۶۱ تا ۶۵ درصد سوالات کنکور در درس فیزیک از کتاب های پایه دهم و یازدهم و ۳۷ تا ۳۹ درصد از کتاب فیزیک دوازدهم است.
  • اگر می خواهید در یکی از رشته های مهندسی و در دانشگاه های سراسری خوب قبول شوید، باید به این درس توجه بالایی داشته باشید. درصد بالای ۷۱ درصد در این درس شانس قبولی شما را افزایش می دهد.
  • ضریب درس فیزیک در کنکور ریاضی، ۹ می باشد. این درس پس از ریاضی مهم ترین درس محسوب می شود.

فیزیک در رشته تجربی:

  • تعداد سوالات فیزیک در رشته تجربی، ۳۰ سوال است و مدت پاسخ گویی به آن ۳۷ دقیقه است. ۵۵ تا ۵۷ درصد سوالات کنکور از مطالب پایه و ۴۵ تا ۴۷ درصد سوالات از مطالب ددوازدهم است.
  • وضعیت پاسخگویی دانش آموزان رشته تجربی، دارای میانگین درصدی پایین تر از بچه های ریاضی است.
  • درس فیزیک در رشته تجربی، ۶ است و کسب یک درصد بالا می تواند بسیار مهم باشد. به عقیده کارشناسان مجموع درصد پاسخگویی درس ریاضی و فیزیک اگر بالای ۱۱۱ باشد، شانس قبولی دانش آموز در رشته های پزشکی بیشتر است. البته درصد دروس دیگر هم مهم است و باید به آن توجه داشت.
  • در حال حاضر پرسش های این درس به سمت مفهومی شدن پیش می رود. البته منظور این نیست که نکات و فرمول های تستی را یاد نگیرید، بلکه شما اول باید مطالب را به صورت مفهومی یاد بگیرید و سپس به سراغ حل تست بروید.
  • علاوه بر این، پرسش ها و تست های کنکور سالهای قبل را هم در نظر بگیرید. چون تجربه ثابت کرده که پرسش  های کنکور ها در این درس ۷۰ تا ۸۰ درصد مشابه است. پس حتما بررسی تست های کنکور سال قبل را در برنامه خود قرار دهید.

چرا کمک گرفتن از یک مشاور خوب برای یادگیری فیزیک ضروری است؟

سوالاتی که دانش‌آموزان درباره روش مطالعه فیزیک دارند، اهمیت کمک گرفتن از یک استاد فیزیک را روشن می‌کند. بیشتر این سوالات ناشی از سردرگمی و بی برنامگی دانش آموزان برای مطالعه درس فیزیک است. در ادامه تعدادی از سوالات مطرح شده توسط دانش‌آموزان را با شما در میان می‌گذاریم:

  • فیزیک را از چه منبعی برای امتحان یا کنکور بخوانم بهتر است؟
  • چند درصد سوالات فیزیک از حفظیات است؟
  • از چه زمانی خواندن فیزیک کنکور را شروع کنم بهتر است؟
  • اگر برای کنکور، فیزیک دوازدهم را حذف کنم و فقط فیزیک پایه را بخوانم، چند تا تست را می توانم بزنم؟
  • من برای امتحان وقت زیادی ندارم، کدام مباحث را بخوانم می توانم نمره قبولی را بگیرم؟
  • برای کنکور، بهتر است کتاب بخوانم یا dvd ببینم ؟
  • من در درس فیزیک خیلی ضعیف هستم و هیچ مطلبی نخواندم. چون از قبول نشدن در کنکور می ترسم، می خواهم بدانم که از چه مباحثی سوالات آسون تر طرح می شود؟
  • برای آمادگی در امتحان فیزیک چه سوالاتی را حل کنم بهتر است یا از چه منبعی برای حل تمرین و نمونه سوال استفاده کنم؟
مشاوره خود را از استاد حسین احمدی  بخواهید ، با شماره های زیر تماس بگیرید :
۰۲۱۶۶۴۰۹۶۴۰
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷

نمونه تدریس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش سوم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش سوم ) نکات مطالعه برای کنکور – روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) یکی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) است. این روش یکی از روش های مطالعه موثر، جهت افزایش بازدهی است. روش …

تماس با خط 1
تماس با خط 2