زیست را درست بخوانیم

مقالات

همان‌طور که همگی داوطلبان عزیز رشته‌ی تجربی می‌دانند درس زیست‌شناسی یکی از درس‌های اختصاصی و کلیدی آن‌ها در کنکور سراسری به شمار می آید. از آن‌جا که این درس دارای حجم نکات و مطالب بالایی است، داشتن یک روش مطالعه‌ی صحیح و کاربردی می‌تواند کمک بسیاری به درک و یادگیری درست این درس و جلوگیری از اتلاف وقت داوطلبان کند.
با توجه به تغییر در طرح تست‌های درس زیست‌شناسی و استدلالی شدن سؤالات در چند سال اخیر مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد درس زیست‌شناسی باید به آن توجه داشت این است که صرفاً حفظ کردن مباحث درس کمک مفیدی به یادگیری و عملکرد مثبت داوطلبان در آزمون‌ها نخواهد کرد. داوطلبان باید این را بدانند که خواندن به صورت مفهومی و استدلالی همراه با حفظ کردن کلیدواژه‌ها و بعضی تعاریف این درس می‌تواند عامل موفقیت آن‌ها باشد.
روشی که به شما پیشنهاد می‌شود به صورت زیر است:

۱- روخوانی مطالب برای بار اول و درک چهارچوب مبحث
۲- روخوانی برای بار دوم همراه با نشان‌‌دار کردن نکات و مطالب پرتکرار
۳- بدون نگاه کردن به مطالب کتاب درسی، نکات کلیدی مربوط به مبحث مورد نظر را بنویسید.
۴- بیان مبحث و مطلب مورد نظر به صورت کنفرانس (به صورت فرضی خود را جای معلم قرار دهید و برای دانش‌آموزان فرضی خود مطلب را توضیح دهید. شاخ و برگ دادن به مطالب و توضیح به صورت تفسیری در این مرحله توصیه می‌شود.)
۵- بعد از گذشت حداقل ۷۲ ساعت تست‌های مربوط به سرفصل مورد نظر را حل کنید.
نکته‌ی بسیار مهمی که در اجرای این ۵ مرحله اهمیت دارد این است که داوطلبان قبل از اجرای مراحل ابتدا سرفصل مورد نظر را به واحد‌های کوچک‌تر تقسیم کنند و با توجه به اهمیت مطالب، آن‌ها را اولویت‌بندی کرده و از این مراحل استفاده کنند.
به طور مثال اگر مبحث از لحاظ سطح دشواری پایین است مراحل ۱ و ۲ برای مطالعه‌ی آن کافی است. برای مطالبی با دشواری متوسط اجرای ۳ مرحله‌ی اول توصیه می‌شود و برای مطالبی با سطح دشواری بالا اجرای هر ۴ مرحله الزامی است.
مرحله‌ی ۵ که همان تست زدن است باید به همان صورتی که در بالا توصیه شد برای تمامی مباحث چه آسان و چه دشوار اجرا شود.
اهمیت این روش در این است که هر مطلب حداقل ۲ بار و حداکثر ۴ بار برای داوطلب تکرار می‌شود. هم‌چنین تقسیم‌بندی مطالب از نظر دشواری کمک بسیاری به درک اهمیت مطالب دشوار توسط داوطلب می‌کند. بنابراین با هر مطلب با توجه به میزان اهمیت آن برخورد می‌شود که با این کار زمان کم‌تری برای مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی به هدر می‌رود. ضمناً مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی به این روش کمک بسیاری به بالا بردن قدرت استدلال و درک مطالب و انتقال آن به حافظه‌ی بلندمدت می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2