کسانی که میخواهند موفق شوند بخوانند

مقالات

همه‌ی دانش‌آموزان دوست دارند به تصویری که از خودشان در ذهن ساخته‌اند برسند؛ اما برای رسیدن به تمام اهداف تحصیلی خود باید مهم‌ترین مسئله را به یاد داشته باشند و آن این است که خوب درس بخوانند.
برای خوب درس خواندن نیز باید نکات بسیاری را رعایت کنید. مهم‌ترین آن این است که باید برای درس خواندن خود هدف کلی در نظر بگیرید و همیشه نگاهتان به سوی آن هدف باشد. این هدف به شما نیرو و انگیزه می‌بخشد و جهت کلی درس خواندن شما را معین می‌کند. اگر تا کنون در درسی موفق نبوده‌اید به خود بگویید که “تو از این پس می‌توانی خوب درس بخوانی.” نگذارید عدم موفقیت برای شما تبدیل به یک باور ذهنی شود. هدف خود را مشخص کنید. این خود باعث انگیزه می‌شود و به مطالعه‌ی شما جهت می‌دهد؛ اما هدف خود را به طور کامل با توانایی و میزان تلاش خود هماهنگ کنید.

چگونه مطالعه کنید؟
قبل از شروع مطالعه همیشه مثبت بیندیشید. تلقین مثبت نقش بسیار مهم و در عین حال کلیدی در موفقیت شما دارد. قبل از ورود به کلاس درس یا جلسه‌ی آزمون همیشه به خود بگویید که “من تمام تلاش خود را کرده‌ام و آماده‌ام و می‌توانم نتیجه‌ی خوبی کسب کنم.” همیشه طوری درس بخوانید که هر روز یک گام به مهم‌ترین هدف تحصیلی خود نزدیک‌تر شوید.
همیشه سعی کنید دوستان خود را از بین شاگردان خوب کلاس انتخاب کنید؛ چون بخش عمده‌ای از موفقیت شما در تحصیل توسط کسانی تعیین می‌شود که با آن‌ها رفت و آمد دارید. اگر می‌خواهید با عقاب پرواز کنید نمی‌توانید با بوقلمون راه بروید.
برای به دست آوردن موفقیت باید پشتکار داشته باشید تا بتوانید خود را برای ناملایمات و سرخوردگی‌های احتمالی که ممکن است در مسیر موفقیت‌های تحصیلی برای شما پیش آید آماده کنید و دیگر هراسی به خود راه ندهید.
باید سعی کنید با برنامه درس بخوانید و هماهنگ با برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها پیش بروید. تمام کارهای روزانه‌ی خود را در دفتر برنامه‌ریزی یادداشت کنید و تکمیل دفتر برنامه‌ریزی را در اولویت کارهای روزانه‌ی خود قرار دهید که به مرور زمان این کار به عادت تبدیل شود.
تمام لوازم‌التحریری را که نیاز دارید در یک جعبه بگذارید تا وقتی خواستید شروع به درس خواندن کنید در دسترس باشند.
وضعیت ظاهری محلی که در آن درس می‌خوانید نقش تعیین‌کننده‌ای در نظم فکری شما دارد. قبل از درس خواندن وقت کوچکی را به منظم کردن محل مطالعه اختصاص دهید. وضعیت نور و تهویه‌ی مناسب اتاق مطالعه‌تان را کنترل کنید.
به محض این‌که نشستید مطالعه را آغاز کنید. اگر برای مدت طولانی پشت میز بنشینید ولی مطالعه‌ای صورت نگیرد خود به خود موضوعات دیگری به فکر شما خطور می‌کند.
هر بار که می‌خواهید مطالعه را شروع کنید قسمت‌های از قبل خوانده‌شده را مرور مختصری کنید و اگر قسمت‌هایی برای‌تان ناآشنا بود آن را دوباره بخوانید. قبل از شروع هر فصل نگاهی اجمالی به آن بیندازید و با موضوع کلی مطالب و سرفصل‌های آن آشنا شوید.
هنگام مطالعه اگر فکری خارج از درس به ذهنتان آمد آن را پس نزنید. خیلی آرام به خود بگویید: “الان وقت درس خواندن است.” سپس آن فکر را در دفتر یادداشت کوچکی بنویسید تا در فرصت مناسب به آن بپردازید.
اگر فکری به شدت ذهنتان را درگیر کرد و تشخیص دادید که دیگر درس خواندن در این شرایط مؤثر نیست، مطالعه را رها کرده و سعی کنید آن مسئله را برای خود حل کنید.
قبل از ورود به کلاس درس حتماً مطالعه‌ای سریع و اجمالی به موضوعی که قرار است در آن جلسه تدریس شود داشته باشید. مطالعه‌ی اولیه می‌تواند به شما اطلاعات کلی بدهد و اشتیاقتان را در مورد موضوع تدریس برانگیزاند و در نتیجه بازده شما را در کلاس درس افزایش دهد. پس از این‌که مطالب دشوار کتاب را فهمیدید، خلاصه‌ی آن را به زبانی ساده در حاشیه‌ی کتاب یا در دفتری جداگانه بنویسید. سعی کنید مطالبی را که می‌آموزید با دانسته‌های قبلی خود پیوند بزنید یا مورد مقایسه قرار دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2