کجای کاری ؟

مقالات

الان که با شما داوطلبان گرامی صحبت می‌کنیم، بیشتر شما عزیزان، مشغول مطالعه و آمادگی برای کنکور هستید. ممکن است که شرایط هر یک از شما با دیگر دوستان، هم کلاسی ها و نیز سایر رفقا فرق کند، اما مهم این است که حتماً مطالعه را شروع کرده باشید و با یک برنامه‌ریزی اصولی و حساب شده پیش روید. «الان کجای کاری»؟ این سؤالی است که شما در پایان هر هفته باید به آن پاسخ دهید و حتماً باید پاسخ شما به این سؤال در مقایسه با هفته قبل، بهتر و خوشحال کننده‌تر باشد. برای اینکه بتوانید مطالعه خوبی داشته باشید و خوب پیش بروید باید مسایل زیر را حتماً در نظر داشته باشید:

1- با روحیه و با انگیزه باشید

در نظر داشتن هدف، یک محرک است که آدم‌ را در هر مرحله از زندگی‌اش به پیش می‌برد. وقتی هدف مشخص باشد آدم می‌داند که به کجا می‌خواهد برود و متوجه می‌شود کارهایی‌ را که دارد انجام می‌دهد عبث و بیهوده نیست. وقتی یک نفر هدف دارد، سعی می‌کند که راه درست و مستقیم رسیدن به آن را هم پیدا کند. فرض کنید که در یک شب تاریک اگر هیچ نوری نباشد و یک کسی را مثلاًدر یک بیابان رها کنند، نمی‌داند که چطور خودش را نجات بدهد، اما وقتی یک سوسوی چراغی را از دور ببیند و بداند که باید به آنجا برسد خیلی زودتر و با آرامش خاطر و با کمترین هزینه به مقصودش می‌رسد. داوطلب‌ها هم اگر هدفشان از شرکت در کنکور و قبول شدن در رشته و دانشگاهی که دوست دارند و آینده‌ای که مد‌نظرشان هست، مدام جلوی چشمانشان نداشته باشند و به آن فکر نکنند، مثل همان کسی هستند که چراغ را نمی‌بینند و قطعاً با سختی بیشتر و هزینه بیشتر به مقصودشان می‌رسند یا شاید هم نرسند.
داشتن هدف، زمانی مؤثرتر است که شما در طول یک سال به طور مداوم برای رسیدن به آن هدف، تلاش را از یاد نبرده و با جدیت درس بخوانید و ذهنتان را پویا و آماده نگه دارید و خود را به یادگیری بیشتر ترغیب و تشویق کنید و در کنار آن، ذهن خود را به آینده‌ای نه چندان دور ببرید که به عنوان دانشجوی رشته مورد علاقه خود در دانشگاه مورد نظرتان درس می‌خواند و موفق و شاد است. یادتان باشد که هر چقدر به ذهنتان میدان بدهید تا به اهداف زیبای شما فکر کند، شما با انگیزه‌تر و با انرژی بیشتر قدم در راه می‌گذارید و به سوی موفقیت پیش می‌روید.

2- نگران کم کاری تابستان نباشید
یکی از کارهایی که داوطلبان کنکور باید انجام دهند،این است که در تابستان، مطالعه را شروع کنند. مطالعه در تابستان، گرچه به فشردگی و جدیت پاییز نیست، اما باعث می‌شود تا داوطلبان، کمی خود را محک زده و کم کم در مسیر درس و مطالعه قرار گیرند؛ با این همه، این موضوع باعث نمی‌شود تا داوطلبانی که در فصل تابستان مطالعه نکرده‌اند، ناامید شوند؛ زیرا برای بیشتر داوطلبان، درس خواندن در تابستان فقط برای آمادگی بیشتر است و مرحله اصلی مطالعه هم اکنون شروع شده و داوطلبان اگر از همین الان و با انگیزه شروع به درس خواندن کنند، می‌توانند قطعاً نتیجه مناسبی بگیرند؛ زیرا زمان زیادی را از دست نداده‌اند و می‌توانند با یک برنامه‌ریزی خوب و حساب شده، این فاصله را جبران کنند.

3- توجه به میزان ساعات مطالعه

هر چه به زمان برگزاری کنکور نزدیک‌تر می‌شویم میزان ساعات مطالعه باید تغییر کند و بسته به نیاز داوطلب افزایش یابد. معمولاً رتبه‌های برتر کنکور در پاییز هر هفته بین سی و پنج تا چهل و پنج ساعت درس می‌خوانده‌اند. البته، این میزان مطالعه در پاییز در بین داوطلبان معمولی بیشتر یا کمتر است. نکته مهم این است که میزان مطالعه در پاییز باید نسبت به تابستان، حتماً افزایش یابد؛ اما مساله مهم‌تر آن است که نباید کیفیت را فدای کمیت کرد و فقط به ساعات مطالعه توجه داشت و از بازدهی مطالعه غافل ماند.
داوطلبان زیادی حتی در میان رتبه‌‌های برتر وجود دارند که میزان ساعات مطالعه آنها متوسط است؛ اما در همین ساعات مطالعه به طور منظم و اصولی درس می‌خوانند، با برنامه‌ریزی پیش می‌روند و روی آنچه می‌خوانند، متمرکز شده و فکر می‌کنند و تمرین و تست لازم را انجام می‌دهند؛ پس اگر شما داوطلبان عزیز، جزو آن دسته از عزیزانی هستید که ساعات مطالعه کمتری دارید، نگران نباشید و سعی کنید که این ساعات مطالعه را بمرور افزایش دهید و البته مطالب را هم بخوبی فرابگیرید.
۴- تعادل بین پیش و پایه
دروس پایه، یعنی بیشتر دروس سال‌های دوم و سوم دبیرستان، نقش کمتری از دروس پیش‌دانشگاهی در طراحی سؤالات کنکور ندارد و مجموع سؤالاتی که از این دو سال طرح می‌شود، ممکن است که حتی بیشتر از کتاب‌های پیش‌دانشگاهی باشد؛ بنابراین، به هیچ وجه نباید آنها را دست‌کم گرفت؛ اما اینکه بهتر است از کدام کتاب ها و از کی، مطالعه را شروع کنید، کاملاً به خود شما داوطلب عزیز بستگی دارد. نکته مهم این است که در مطالعه خود بین این دروس تعادل برقرار کنید.
برای ایجاد این تعادل و به خاطر اینکه بتوانید در کنکور، درصد مناسبی در هر درس کسب کنید، لازم است که قبل از هر چیز به میزان توانایی خود در یک درس توجه کنید؛ اینکه چه مطالبی از یک درس را بخوبی و در حد تست زدن می‌دانید و در چه مباحثی از آن درس مشکل دارید و درس یاد شده، چقدر در رشته مورد نظر شما اهمیت دارد و طبق بودجه بندی سؤالات کنکور از کدام مباحث یک کتاب درسی بیشتر سؤال می‌آید و شما تا چه اندازه در مباحث و فصل‌ها مسلّط هستید؟
بعد از پاسخ به این سؤال‌ها و توجه به این موضوع که دروس پایه و پیش‌دانشگاهی از نظر نمره‌آوری تقریباً یکسان است، سعی کنید که در ایام پاییز و بعد از آن، دو کار را با همدیگر انجام دهید:
الف- برای خوب یادگرفتن دروس پیش دانشگاهی، وقتی به مدرسه می‌روید درس‌ها را در کلاس خوب گوش داده و آنها را فرا بگیرید و اگر اشکال یا سؤالی برایتان پیش آمد حتماً همان‌جا اشکالاتتان را از معلم پرسیده و رفع اشکال کنید و مباحث مشکل و تازه درس مورد نظر را تا جلسه بعدی مطالعه کنید و یاد بگیرید.
ب- برای بهتر یاد گرفتن دروس پایه، اگر از قبل این، درس‌ها را خوب نخوانده‌اید، حتماً در برنامه‌ریزی درسی خود، زمانی را با توجه به اهمیت درس و وضعیت خودتان در آن درس درنظر بگیرید.

5- نگاه درست به کنکورهای آزمایشی

یکی از کارهایی که بسیاری از داوطلبان برای قبولی در کنکور انجام می‌دهند این است که در کنکورهای آزمایشی مؤسسات مختلف شرکت می‌کنند. با توجه به اینکه از فصل پاییز، میزان مطالعه و جدیت در آمادگی برای کنکور بیشتر می‌شود، ثبت نام در کنکورهای آزمایشی هم در میان داوطلبان از تب و تاب خاصی برخوردار می شود؛ بنابراین، قبل از اینکه دراین کنکورها ثبت نام کنید به این نکات توجه کنید:
الف- برنامه‌ریزی برای آزمون های این کنکورها با برنامه‌ریزی هر فرد تا حدی فرق می‌کند؛ مثلاً ممکن است که شما در برنامه هفتگی و ماهیانه خود قصد داشته باشید که فصل سوم زیست‌شناسی دوم را مطالعه کنید، اما کنکور آزمایشی که شما در آن ثبت نام کرده‌اید، سؤالات را از فصل هشت کتاب یا چند قسمت دیگر ارایه می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که برنامه‌ریزی شما در هفته‌هایی که کنکور آزمایشی دارید با بی نظمی خاصی مواجه شود؛ به علاوه اینکه چون شما فرصت نکرده‌اید آن مبحث را مطالعه کنید با کسب درصد کم در آن درس، دچار ناامیدی و نگرانی می‌شوید؛ پس شرکت در این کنکورهای آزمایشی، زمانی خوب است که شما طبق برنامه آن مؤسسه پیش بروید. ضمناً این موضوع هم برای شما مشکلاتی را پیش می‌آورد: اول اینکه برنامه هر فرد باید مختص خود او باشد و با توجه به روحیات و اطلاعات او بسته شده باشد، و دوم اینکه بسیاری از سؤالات این مؤسسات استاندارد نیستند و نتیجه شما در این آزمون‌ها در بیشتر مواقع با واقعیت مطابقت ندارد.
ب- زمانی شرکت در کنکور آزمایشی معنا و نتیجه درستی پیدا می‌کند که شما بعد از هر امتحان، اشکالات خود را در بیاورید و آنها را مرور کنید تا دیگر این اشتباهات را تکرار نکنید؛ اما اگر بخواهید فقط امتحان داده و بعد کاری برای رفع اشکال یا حل تمرین ها انجام ندهید، این کنکورها فایده چندانی ندارد.
۶- نظم داشته باشید
حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که ساعات مطالعه و میزان آن، باید از فصل پاییز نظم و شکل ثابتی به خود بگیرد تا بدن شما با توجه به آن آماده مطالعه و استراحت شده و بازدهی خوبی داشته باشد. برای داشتن نظم در مطالعه، حتماً برنامه‌ریزی داشته باشید و خود را مقید به انجام آن نمایید. ضمناً سعی کنید که به دلایل پیش پا افتاده و ساده این برنامه را به هم نزنید. نکته مهم تر این است که ساعات مطالعه خود را بتدریج افزایش دهید تا به ساعات ایده‌آلی برسید که باید یک داوطلب کنکور در طی مدت آمادگی برای آزمون در طول روز مطالعه داشته باشد.
۷- وضعیت جسمی خود را در نظر بگیرید
درست است که مطالعه داوطلبان از پاییز، شکل جدی‌تر و بیشتری به خود می‌گیرد، اما این به معنی آن نیست که شما، بخصوص داوطلبان عزیزی که در تابستان مطالعه نکرده یا کم مطالعه کرده‌اند، ساعات مطالعه را بشدت و به صورت سریع افزایش دهند. حتماً به شرایط جسمی خود و توان مطالعاتی‌تان توجه کنید و بیش از طاقت و توانتان از خودتان کار نکشید و متوقع نباشید. در این خصوص خود را با افراد دیگر مقایسه نکنید؛ زیرا هر شخصی توان خاص خود را دارد و توان هر فرد با دیگری تفاوت می‌کند.
در زمان‌هایی که خسته، عصبانی، حواس پرت و شتاب‌زده هستید، درس نخوانید. زمانی که مغز انسان در حالت آرامش است، مانند یک اسفنج اطلاعات را جذب می‌کند، و برعکس زمانی که استرس دارید، تلاش شما برای یادگیری بی فایده است؛ زیرا در چنین حالتی مغز اطلاعات را دفع می‌کند. هیچ گاه در زمانی که فکر شما به چیزهای دیگری مشغول است، خود را مجبور به درس خواندن و یادگیری نکنید؛ چون این کار چیزی جز اتلاف وقت نیست. به همین دلیل همیشه توصیه می‌کنیم که به حواشی و نتیجه کنکور و حرف مردم و درکل، موارد استرس‌زا فکر نکنید. شما فقط درس بخوانید و حداکثر تلاشتان را انجام دهید و در نهایت نتیجه را به خدا واگذار کنید.
۸- ناامیدی، دشمن یادگیری است
برخی از داوطلبان عزیز، بخصوص کسانی که دیرتر از بقیه داوطلبان شروع به مطالعه می‌کنند یا اینکه دیرتر از بقیه، مطالب را فرا می‌گیرند، خود را به دلیل دیر شروع کردن خواندن دروس یا کندی در یادگیری، سرزنش می‌کنند، و حتی اگر پیشرفت مناسب و قوه یادگیری بالایی داشته باشند، همواره در استرس به سر می‌برند. به خاطر داشته باشید که پاییز برای بیشتر داوطلبان، فصل آغاز مطالعه برای کنکور است؛ بنابراین، اگر از همین الان بتوانید بین سی تا پنجاه ساعت در هفته را به مطالعه اختصاص دهید، حتماً موفق خواهید شد. نکته دیگر هم اینکه اصلاً به این موضوع فکر نکنید که توان یادگیری شما نسبت به دیگران کمتر است. این موضوع فقط باعث ناامیدی شما می‌شود و توان یادگیری‌تان را کاهش می‌دهد. اگر هم واقعاً جزو این دسته از داوطلبان هستید، می‌توانید با تلاش و کوشش بیشتر، کاستی‌های خود را جبران کنید.

9- پاییز را دریابید
به عنوان نکته پایانی به همه شما عزیزان توصیه می‌کنیم که همین الان، برآوردی از خودتان داشته باشید و وضعیت درسی خود را مشخص کنید و ببینید که چقدر مطالعه کرده‌اید، چه میزان از درس‌ها باقی مانده‌اند و چقدر وقت دارید. به قول خودمان، ببینید که «الان کجای کارید؟» به خاطر داشته باشید که حتماً مطالعه خود را به طور جدی شروع کرده و پاییز را دریابید؛ زیرا تعداد داوطلبانی که از تابستان شروع کرده‌اند و میزان مطالعه آنها، زیاد نیست؛ اما بیشتر داوطلبان، مطالعه جدی خود را از پاییز به طور جدی شروع می‌کنند؛ پس باز هم تاکید می‌کنیم که پاییز را دریابید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2