چگونه مطالب درسی را مرور کنیم ؟

مقالات

در سال‌های پایه، فاصله‌ی مطالعه تا یادآوری مطالب بسیار کوتاه است، به همین دلیل نیاز و لزوم مرور دروس به درستی لمس نخواهد شد؛ اما در مقطع پیش‌دانشگاهی،‌ داوطلبان فرصتی برای مطالعه‌ی شب امتحان نخواهند داشت. بنابراین لازم است بعد از مطالعه‌ی صحیح و اصولی و رسم الگوی یادآوری، مطالب مطالعه شده با دقت و به صورت هدفمند مرور شوند تا در روز کنکور در حافظه‌ی بلند مدت بوده و به‌راحتی قابل یادآوری باشند.

 

همه‌ی شما داش آموزان و داوطلبان کنکور تا کنون با این احساس مواجه شده‌اید که زمانی که به مرور مطالب و دروس پایه می‌اندیشید، با حجم زیادی مطالب مواجه هستید که نمی‌دانید چگونه باید آن‌ها را بخوانید و چه زمانی را باید برای آن‌ها اختصاص دهید و آیا باید زمان بیشتری به دروس پیش‌دانشگاهی اختصاص داد یا دروس پایه و یا اینکه در کنار حجم زیاد دروس پیش‌دانشگاهی، چگونه و در چه زمانی به مرور دروس پایه بپردازید و … که با مطالعه‌ی صحیح این مقاله، می‌توانید ذهنیتی در این خصوص به‌دست آورید و با برنامه‌ریزی و به صورتی اصولی با این مسأله مواجه شوید.

به طور کلی می‌توان گفت که برای مرور صحیح بهتر است مراحل و شیوه درست آن را رعایت کنیم تا در ضمن مطالعه‌ی دروس پایه، زمان لازم برای دروس پیش‌دانشگاهی را نیز از دست نداد.

الف) انواع مرور:

مرور می‌تواند به ۳ شکل زیر صورت پذیرد:

۱- مرور از روی جزوه و کتاب:

در این نوع مرور، داوطلب، مطلب را از منبع اولیه مجدداً مرور می‌کند؛ یعنی کتاب‌ها و منابع درسی پایه را مجدداً مطالعه می‌نماید. یقیناً حتی اگر فقط مطالب مهم و قسمت‌هایی که علامت زده شده نیز مطالعه شوند، باز هم مرور از روی جزوه زمان زیادی را صرف خواهد کرد و اهمیت این موضوع زمانی بیشتر احساس می‌شود که مدت زمان اندک باقیمانده تا کنکور و حجم کتاب‌ها و منابع درسی پیش‌دانشگاهی را نیز در نظر بگیریم.

۲- مرور با تست:

می‌توانید با زدن تست، ضمن حفظ آمادگی مطالب مورد مطالعه، آن را مرور کنید؛ اما مرور با تست نمی‌تواند جامعیت مطلب را تضمین کند. یعنی ممکن است بخشی از مطلب یا نکاتی وجود داشته باشند که در مجموعه تست مورد سؤال قرار نگیرد.

مزیت این روش در این است که مدام ذهن خود را به‌کار می‌اندازید و با شیوه‌ی طرح سؤالات در کنکور نیز آشنا می‌شوید ضمن آن‌که به تحلیل مطالب گذشته می‌پردازید. در کنار این مزیت اگر بخواهید فقط به همین روش اکتفا کنید، با نکات و مطالبی مواجه خواهید شد که در مجموعه تست نبوده و بدین ترتیب از قلم افتاده‌اند، چرا که هر چند تعداد و تنوع تستی که می‌زنید زیاد باشد ولی نمی‌تواند تمامی نکات و مطالب مهم موجود در کتاب درسی را پوشش دهد؛ پس به هیچ وجه، فقط به همین روش اکتفا نکنید و کتاب درسی را فراموش ننمایید.

۳- مرور از روی الگوی یادآوری (خلاصه‌نویسی):

این نوع مرور، کامل‌ترین و مطمئن‌ترین و نیز سریع‌ترین شکل مرور است. در این نوع مرور، شما باید الگوی یادآوری فصل مورد نظر را در ذهن خود رسم کنید و سعی کنید تمامی قسمت‌ها را یادآوری کنید و اگر نتوانستید بخشی از الگو را یادآوری کنید، باید ابتدا کمی به ذهنتان فشار بیاورید تا گرسنه شود و آن گاه می‌توانید از روی منبع اصلی (جزوه و کتاب) آن را کامل کنید. پس همیشه در هنگام مطالعه، یک خلاصه نویسی صحیح برای خود انجام دهید، به گونه ای که در ضمن خلاصه بودن، سرتیترهای تمامی مطالب را شامل شود و همچنین طوری طراحی شود که با یک نگاه، مطالب را یادآوری نماید و در ذهنتان تصویری از مطلب درسی ترسیم کند. در هنگام مرور، این خلاصه را بخوانید و مبحث به مبحث، موضوع درسی را در ذهن خود تصویر نمایید و تا حد امکان به ذهن خود فشار بیاوردید تا مطالب را به یاد آورید و در صورتی که با مطلبی مواجه شدید که نتوانستید آن را به خاطر بیاورید، آنگاه به مرجع اصلی (کتاب درسی) مراجعه کنید و مجدداً مطلب را مطالعه نمایید.

این کار باعث می‌شود تا شما تمامی مطالب را مرور کنید و مطلبی از قلم نیفتد. البته بعد از مرور الگو، می‌توانید تعدادی تست (به تناسب زمان و مبحث) نیز بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2