چگونه ادبیات بخوانیم؟ (قرابت و تناسب معنایی)

مبحث قرابت معنایی یکی از مباحث تست‌خیز درس ادبیات در کنکور است که به صورت مکرر در کنکورهای سال‌های اخیر ۹ تست را به خود اختصاص داده است. به دلیل بی‌اطلاعی از روش مطالعه‌ی این مبحث برخی داوطلبان درصد پایینی از این مبحث می‌گیرند.
قرابت معنایی از جمله‌ مباحثی است که نیاز به تجزیه و تحلیل بسیار دقیق دارد و باید ارتباط اجزا را با یکدیگر دریافت و سپس موقعیت یک جزء یا کلمه را در آن مجموعه مشخص کرد.
برای این‌که در این مبحث به تسلط کافی و مناسب برسید به نکات زیر توجه کنید:

۱٫ هنگام مطالعه‌ی اشعار و متون به معنای ظاهری و معنوی اشعار توجه کنید و با نگاهی تحلیلی، مفهوم بیت را دریابید. باید بتوانید متون و اشعاری که با هم قرابت معنای دارند مشخص کنید.
۲٫ با بررسی تست‌های قرابت معنایی مشاهده شده است که یک بیت از کتاب و گزینه‌ها خارج از کتاب درسی طرح می‌شود. بیت‌های خارج از کتاب درسی را نیز مطالعه کنید.
۳٫ گاهی یک مصراع در صورت سؤال است و با سایر گزینه‌ها تناسب دارد یا تناسب ندارد. برای این‌که این موارد را تشخیص دهید، حتماً از کتاب درسی یا کتاب‌های آموزشی کانون که به صورت کامل هر بیت و مصراع را توضیح داده‌اند استفاده کنید تا با شناخت کاملی بتوانید مطالب را یاد بگیرید.
۴٫ گاه سؤالاتی طرح می‌شوند که برای پاسخ‌گویی به‌ آن‌ها به مطالعه‌ی دقیق متن کتاب درسی نیاز دارید. پس هیچ گاه کتاب درسی را از برنامه‌ی مطالعاتی‌تان خارج نکنید.
۵٫ برای تسلط کامل بر این مبحث حتماً از DVD‌های آموزشی مناسب و کتابهای حاوی تست های قرابت معنایی استفاده کنید.
مبحث قرابت معنایی یکی از مباحثی است که باید آن را در بلندمدت یاد بگیرید و نیاز به هدف‌گذاری بلندمدت دارد. توصیه می‌کنم اصلا عجول نباشید و برای یادگیری این مبحث حوصله به خرج دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2