مدیریت رمان برای کنکور

مقالات

) تکنیک های ذهنی مدیریت زمان
حذف باورهای ذهنی غلط
دانش آموز عزیز، اگر باور تو این است که وجود برنامه یا عدم آن هیچ تأثیری بر روند مطالعه‌ی شما نخواهد داشت، قطعاً اشتباه می کنید، چنین تفکری مانع استفاده از برنامه های درسی خواهد شد. گروهی از دوستان گمان می‌کنند که می‌توانند به صورت ذهنی تمام مسایل را بررسی نمایند و به مطالعه‌ی تمامی دروس بپردازند و با این کار نه تنها بیهوده به ذهن خود فشار می‌آورند، بلکه به هیچ وجه نمی‌توانند جای یک برنامه‌ریزی خوب را پر کنند.
مطمئناً زمانی که یک برنامه‌ریزی صحیح و کامل را به‌کار گیرید، تأثیر شگرف آن را در پیشبرد بهینه ی امور درسی خود مشاهده خواهید کرد.

چند باور غلط ذهنی درباره ی مدیریت زمان
الف) برنامه ریزی قدرت خلاقیت را از ما می گیرد و ما را خشک و کلیشه ای بار می آورد.
توضیح : اگر برنامه ریزی با روحیه ی شما مطابق باشد و تمام موارد زندگی را مورد توجه قرار داده باشد، نه تنها خلاقیت شما را کاهش نمی دهد بلکه با افزایش امکانات زمانی، موجبات پرداختن به تمام امور مورد علاقه‌ی شما را مهیا می سازد. یک برنامه‌ریزی خوب، چنان توانایی‌های فکری و ذهنی شما را افزایش می‌دهد که با آرامش خاطر می‌توانید در مورد تمامی مسایل درسی و حتی امور روزمره‌ی زندگی خود بیندیشید و با فکری آزاد و ذهنی باز به رویارویی با مسایل خود بپردازید.
ب ) چون برنامه های درسی معمولاً به طور کامل و دقیق اجرا نمی شوند، محکوم به شکست هستند.
توضیح : اگر برنامه ی درسی، به طور اصولی، نیازهای دانش آموز را مورد بررسی قرار دهد و با توان دانش آموز هماهنگ باشد ، بیش تر آن اجرا می شود.
نکته ۱ : اگر ۸۰ درصد یک برنامه‌ی درسی منطقی اجرا شود ، اجرای آن در حد بسیار عالی ارزیابی می شود.
نکته ۲ : اجرای یک برنامه هر چند به مقدار کم می تواند یک شروع بسیار خوب برای هر کاری باشد به شرط آن که در روزهای بعد بتوانید این اجرا را رشد داده و آن را بیش‌تر کنید.
نکته‌ی بسیار مهم در این خصوص، در مورد آن دسته از دوستان کنکوری است که با وجود اینکه دیگر فرصت چندانی به کنکور باقی نمانده است و دیگر آلان زمان از این سو به آن سو پریدن و از این شاخه به آن شاخه رفتن نمی‌باشد، هنوز به تغییر در روش‌ها مشغولند و هنوز به درستی نمی دانند چه می‌خواهند و چه می‌توانند بکنند و این تنها نتیجه‌ای که دارد این است که در نهایت حسرت و افسوسی برایشان به جا می‌ماند؛ پس به هوش باشید، زمان اندک است و بسیار ارزشمند و امروز و از همین حالا شروع کنید و با تکیه بر یک برنامه‌ریزی صحیح و مطمئن، از تمامی توانایی‌های خود بهره بگیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب نمایید.
پ ) برنامه ی درسی به معنای حذف هر گونه استراحت و تفریح و به معنای پر کردن کل زمان با مطالعه است.
توضیح : در یک برنامه ی درسی صحیح تمام نیازهای روزمره‌ی فرد از جمله استراحت، خواب، تفریح در حد تعادل باید مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت برنامه قابل اجرا نخواهد بود.
برنامه ریزی مثبت ضمیر ناخود آگاه :
به طور کلی رفتار و عملکرد هر انسانی تحت تأثیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، از آن جایی که هر انسانی بیش از آن که تحت تأثیر عقل و منطق خود باشد، تحت تأثیر احساسات خود است اگر بتوانید ضمیر نا خود آگاه خود را مثبت طراحی کنید نسبت به درس و مطالعه احساس خوبی خواهید داشت و این شروع یک موفقیت بزرگ است.
تجسم خلاق مثبت و تأثیر آن بر ضمیر ناخود آگاه
اگر مدام خود را در حالتی ببینید که در حال اجرای قوی برنامه هستید و با جملات مثبت و محرکی که از ذهن خود می گذرانید، این تصاویر را تقویت کنید، به تدریج این تصاویر جملات مثبت، موجب طراحی جدیدی در ذهن شما می‌شود و احساس فوق العاده‌ای نسبت به مطالعه در شما ایجاد خواهد کرد. مدام به خود بگویید که من با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانم به تمام آرزوهایم برسم و از تمام توانم به بهترین نحو ممکن استفاده نمایم. تأثیر شگرف جملات مثبت بر ذهن را دست کم نگیرید. این جملات مثبت می‌تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد.
مثال : دانش آموزی که تا به حال از درس شیمی لذّت نمی برده است و نمرات او همیشه در این درس کم بوده است، اگر مدتی ( حدود یک ماه ) نقش یک دانش آموز خوب را بازی کند و همواره خود را در نقش او تصور کند که همیشه دوست دارد در کوچک ترین فرصت ها به مطالعه‌ی این درس بپردازد و خود را در حالت مطالعه‌ی آن درس ببیند و لذّت آن را در ذهن خود احساس کند و یا حتی تجسم نماید، پس از مدتی احساس او نسبت به این درس تغییر کرده و تمایلات مثبت او واقعی می شود.
این تجسم مثبت و به‌کارگیری جملات مثبت نه تنها در درس خواندن که در تمامی امور زندگی ما می‌تواند معجزه آفرین باشد.
البته در کنار این تصاویر، نقش جملات مثبت بسیار مؤثر است.
به طور مثال: (( به درس شیمی خیلی علاقه پیدا کرده ام )) (( از خواندن شیمی لذت می برم )) (( به زودی دانش آموزی قوی در درس شیمی خواهم شد )) (( دوست دارم زمان مطالعه‌ی شیمی خود را افزایش دهم و در هر فرصتی به آن بپردازم )) (( در درس شیمی استعداد عجیبی در خود کشف کرده‌ام . ))
سؤال : آیا این تصاویر و جملات مثبت خود فریبی نیست ؟
پاسخ : خیر، بلکه نقش جدیدی است که شما در زندگی بازی می‌کنید و به زودی این نقش، واقعیت زندگی شما خواهد شد. در واقع می‌توان گفت که این یک روش مبارزه با فرسودگی و ناامیدی در یک زمینه‌ی خاص و یا یک درس به‌خصوص است.
سؤال : چرا در برخی از دانش آموزان تجسم خلّاق مثبت و سیگنال‌های مثبت، موجب تغییر رفتار و اجرای برنامه درسی نمی شود ؟
پاسخ : به دو علت، اول این که خیلی زود این تصاویر و جملات مثبت را رها می کند.
دوم باید با احساس اولین نشانه‌های مثبت در ذهن، درس خواندن را افزایش داده و کیفیت آن را ارتقاء دهد تا این هم افزایی حالت مثبت ذهن را تقویت کند و موجب تغییر منش در فرد شود.
در پایان این نکته را عرض کنم که به هوش باشید که زمان اندک است و فرصت این پا و آن پا کردن ندارید، تصمیم خود را بگیرید و با انتخاب برنامه ای صحیح و مناسب، به مطالعه‌ی دروس بپردازید تا بتوانید در مدت زمان باقیمانده، بیشترین راندمان را داشته باشید.
نکته ی دیگری هم که باید خدمتتان عرض نمایم این است که گمان نکنید برنامه‌ریزی، یک امر پیچیده است که حتماً باید برای آن به این و آن مراجعه کرد و با صرف هزینه‌ای گزاف به یک برنامه‌ی صحیح دست یافت؛ به هیچ وجه این طور نیست بلکه شما اگر خودتان بخواهید با اندکی تمرکز بر توانایی‌ها و امکانات خود، می‌توانید بهترین برنامه‌ریزی را برای خود انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2