شرایط مطالعه ی بهتر

مقالات

برای موفقیت در مطالعه به موارد زیر توجه کنید:
۱٫ باید درست آغاز کنیم.
یعنی برنامه‌ی درسی خود را طوری تنظیم کنید که از خواندن کتاب‌ها، هدفی واضح و روشن را دنبال کنید. به طور مثال برای شروع کتاب ابتدا از قسمت‌های جذاب و آسانی که ذهن شما برای فراگیری آن‌ها زودتر آماده می‌شود شروع کنید یا فقط به مطالعه‌ی یک درس در تمام روز نپردازید.
۲٫ هر کس برای بهتر بودن نیاز به برنامه‌ریزی دارد.
برنامه‌ریزی صحیح این است که چگونه از وقت و امکانات موجود حداکثر استفاده را ببرید. عدم برنامه‌ریزی صحیح باعث اتلاف وقت شده و بازده مطالعه بسیار کاهش می‌یابد. یادتان نرود داشتن برنامه مهم است ولی مهم‌تر از آن اجرای برنامه است.

۳٫ نظم و ترتیب
رعایت نظم از شرایط مهم و بسیار کلیدی در هنگام مطالعه به ویژه برای کنکور حساب می‌آید؛ زیرا نظم به ایجاد تمرکز حواس کمک می‌کند. هم‌چنین وقتی که نظم برپا شد، یادگیری بهتر صورت می‌گیرد. اگر اتاق و میز مطالعه نامنظم باشد موجب حواس‌پرتی و اختلال در یادگیری می‌شود. توجه داشته باشید هر جور که مطالب را به حافظه بدهید می‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید.
۴٫ حفظ آرامش
آرامش ضمیر ناخودآگاه را پویا و فعال می‌کند. درسی را که با آرامش بخوانید قطعاً بهتر می‌توانید بیاموزید. برای آن‌که بازده مطالعه‌ی خود را بالا ببرید، در سخت‌ترین شرایط و حتی کوتاه‌ترین زمان نباید مضطرب شوید و سعی کنید در این مدت کوتاه با آرامش خاطر مطالعه کنید. مطالعه‌ی بدون اضطراب و خونسردی کامل، تأثیری بسیار مثبت در افزایش میزان یادگیری دارد.
یادتان نرود که اضطراب با عملکرد، رابطه‌ی عکس دارد. اضطراب بالا، کاهش عملکرد و بازدهی را به همراه خواهد داشت.
۵٫ استفاده‌ی صحیح از وقت
زمان را نمی‌توان ذخیره کرد، نمی‌‌توان خرید یا فروخت و نمی‌توان از ۲۴ ساعت دیگران قرض گرفت. زمان سرمایه‌ای است که اگر مورد استفاده قرار نگیرد از دست می‌رود در حالی که سرمایه‌ی‌ مالی این چنین نیست.
اگر منصف باشیم با کمی دقت و تأمل درمی‌یابیم که مشکل اصلی کمبود وقت نیست، بلکه نحوه‌ی استفاده از آن است. باید یاد بگیریم که چگونه از وقت استفاده کنیم. وقت مطالعه در خانه مانند وقت در جلسه‌ی کنکور باارزش است. برای از دست دادن آن بیم داشته باشید.
۶٫ درک مطلب
آن‌چه در حافظه‌ی بلندمدت باقی می‌ماند، معنی مطالب است. سعی کنید هنگام مطالعه، مطالب را به خوبی درک کنید تا بتوانید به راحتی آن‌ها را به خاطر بسپارید. نکته‌ای که در درک معنی تأثیر بسزا دارد و بازده مطالعه را بسیار افزایش می‌دهد، یادداشت‌برداری مطالب خوانده‌شده است. یادداشت‌برداری در افزایش میزان یادگیری بسیار مؤثر است. یکی از بهترین ابزار‌های شناخته‌شده در افرایش قدرت یادگیری، جعبه‌ی لایتنر است.
به طور کل به بعضی از موارد مطالعه‌ی بهتر اشاره کردیم؛ اما آن‌چه مهم است خود شما، اراده‌ی شما، تصمیم شما و حرکت به سوی هدف است.
برنامه‌ریزی گذشته، حال و آینده، نکات ضعف و قوت و جبران وقت‌های تلف‌شده، افزایش سرعت مطالعه به خصوص در پاسخ‌گویی به سؤالات، عمیق خواندن و درک بهتر، همه از نیاز‌های اساسی شما هستند که کانون می‌تواند دوست خوبی باشد برای رسیدن به این نیازها یا به عبارت بهتر هدف شما.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2