روش مطالعه فیزیگ نور و حرکت شناسی

مقالات

نور:
ابتدا پرتو‌های تابش همگرا، واگرا و موازی را بررسی کنید. از ابتدای تشکیل سایه تا انتهای آینه‌ی تخت، تمام مثال‌ها با تناسب و روابط خطی، قابل حل شد و با رسم پرتو‌های نور و تشابه مثلث‌ها قابل حل است. در آینه‌ی محدب (عدسی مقعر) فرمول اصلی است، جسم حقیقی، تصویر مجازی و کانون مجازی است. همچنین جسم و تصویر مجازی در آینه‌ها در دو طرف آینه و در عدسی‌ها در یک طرف عدسی است. در آینه‌ی مقعر (عدسی محدب) فرمول اصلی است. جسم حقیقی، تصویر حقیقی یا مجازی است و کانون حقیقی است. اگر تصویر مجازی باشد، فرمول علامت منفی و اگر تصویر حقیقی باشد، بین p و q علامت مثبت می‌باشد. از هر آینه یا عدسی حداقل ده عدد تست از کنکور سراسری حل کنید تا مرحله‌ی یادگیری انجام شود. این‌که برخی از دانش‌آموزان می‌گویند، نمی‌توانیم تست حل کنیم و کلی هم فرمول حفظ هستیم، مرحله‌ی یادگیری را انجام نداده‌اند.

در مبحث آینه ها متن کتاب درسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. مبحث مورد نظر را با استفاده از شکل ها یاد بگیرید. محل تشکیل تصاویر را بررسی کنید. جسم را جابه جا کنید و بررسی کنید تصویر چگونه تغییر می کند. به نکات زیر توجه کنید:
۱٫ فرمول عمومی آینه ها بسیار جامع می باشد. تمامی فرمول های این این فصل از روی آن قابل اثبات می باشد.
۲٫ در تشکیل سایه و نیم سایه سعی نکنید شکل را به خاطر بسپارید. شکل صحیح آنرا رسم کنید و به تحلیل آن بپردازید
۳٫ نوع آینه را تشخیص دهید
۴٫ به صورت سوال حتما توجه کافی کنید. جملاتی مانند تصویر پشت آینه ، دیدن تصویر توسط ناظر در آینه یا عدسی ،‌جسم در فاصله کانونی در آینه کاو و عدسی همگرا،‌ تشکیل تصویر داخل آینه نشان دهنده مجازی بودن تصویر هستند.
۵٫ از شکل برای پیدا کردن محل تصویر جسم استفاده نکنید.
۶٫ برای بدست آوردن توان عدسی باید فاصله کانونی را به متر تبدیل کنید .

حرکت‌شناسی:
اصطلاحات حرکت (بردار مکان، سرعت، سرعت متوسط و ….) را بخوانید. مبحث مشتق را در حرکت‌شناسی کاربردی کنید که مشتق مکان، سرعت و مشتق سرعت، شتاب می‌شود. با استفاده از معادله‌ی مسیر حرکت یعنی رابطه‌ی x و y فقط می‌توانید رابطه‌ی مؤلفه‌های سرعت را بیابید. در این فصل، نمودارهای مکان – زمان و سرعت – زمان و شتاب – زمان را داریم. به همین ترتیب که می‌نویسیم، ابتدا ۵ تست از مکان – زمان برای یادگیری شیب، ۵ تست از شتاب – زمان برای یاد گیری سطح زیر و سپس ده عدد تست از سرعت – زمان برای یادگیری سطح زیر و شیب حل کنید.
اگر دیدید در نمودار سرعت – زمان فقط از شما شیب نمودار خواسته‌ شده، خودتان سطح زیر، سرعت متوسط، شتاب متوسط را بررسی کنید، که چه اشکالی دارد. قرار نیست فقط جواب تست را بدهیم، می‌خواهیم این نمودارها را یاد بگیریم.
هم‌چنین با نمودار مکان – زمان و سرعت – زمان نوع حرکت و با نمودار شتاب – زمان اگر سرعت اولیه داده شده باشد، نوع حرکت معلوم می‌شود. حالا نوبت بررسی حرکت‌های یک بعدی یکنواخت و شتاب ثابت است. حرکت مستقیم‌الخط یکنواخت فقط یک معادله دارد. حداکثر ۵ عدد تست برای یادگیری کافی نیست و حرکت مستقیم‌الخط شتاب ثابت، دارای ۴ معادله‌ی اصلی است. از هر معادله‌اش حداکثر ۵ تست حل کنید تا کاربرد آن‌ها را یاد بگیرید. سپس نوبت سقوط آزاد یک بعدی است.
فرمول‌های این حرکت که شتاب ثابت g- دارد را خودتان بنویسید کافی است. در حرکت شتابی x→y ثابت g-→a تبدیل می‌شود. در این حرکت، در هر ثانیه، سرعت ۱۰ m/s تغییر می‌کند و جا‌به‌جایی هم در هر ثانیه، ۱۰ متر تغییر می‌کند.
پیشنهاد می‌کنم برای یادگیری این حرکت، شکل ساده‌ای از مسیر حرکت گلوله‌ای که حرکت داده می‌شود، رسم کنید. این‌کار حل مثال‌ها را بسیار ساده می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2