روشی برای افزایش دقت ،قدرت و سرعت یادگیری

مقالات

دانش‌آموزی از من سؤال کرد: «چگونه درس هر روز را در همان روز بخوانم؟ اصلاً فایده‌ی این روش درس خواندن چیست؟ تا چه مدت‌زمانی می‌توانم این روش را اجرا کنم؟ آیا با وجود امتحانات هفتگی و ماهانه‌ی مدرسه، باز هم می‌توانم درس هر روز را در همان روز بخوانم؟»
من از او سؤال کردم: «آیا تا کنون این روش را اجرا کرده‌ای؟»
او پاسخ داد: «بلی؛ ولی پایداری آن فقط تا دو هفته بود و با اولین امتحانی که معلم از ما گرفت، روش درس خواندن من هم تغییر کرد و دیگر نتوانستم این روش را اجرا کنم.»

از او خواستم روش مطالعه‌ی خود در آن دو هفته را توضیح دهد. با توضیحاتی که ارائه داد متوجه شدم که او تصور می‌کند هر درسی را که می‌خواهد در همان روز مطالعه کند باید کامل یاد بگیرد و به تعداد کافی تمرین تشریحی و تست برای درس‌هایی که در همان روز می‌خواند، حل کند.
او روش درستی را برای مطالعه انتخاب نکرده بود و با زیاد شدن حجم درس‌ها، نتوانسته بود این روش را اجرا کند.
به او گفتم اگر می‌خواهد مطالعه‌ی دقیق و در عین حال کامل و موثری داشته باشد و از زمان‌های خود بهترین و بیش‌ترین استفاده را بکند باید درس هر روز را در همان روز بخواند، البته نه با روش خودش، بلکه با شیوه‌ای متفاوت و به صورت صحیح و حساب‌شده.
روش پیشنهادی من برای مطالعه‌ی درس هر روز در همان روز به شرح زیر است:
اگر ساعت مطالعه‌ی روزانه را ۵ ساعت در نظر بگیریم، ۳/۱ آن یعنی یک و نیم‌ساعت را به مطالعه‌ی درس هر روز در همان روز اختصاص دهید. ابتدا درس‌هایی را که معلم سر جلسه‌ی کلاس تدریس کرده است یک بار به صورت روزنامه‌وار بخوانید تا مطالب یادآوری شوند. برای بار دومی که این کار را انجام می‌دهید، دقت خود را افزایش دهید و سعی کنید نکات مهم را به خاطر بسپارید. در ادامه، تمرینات ساده‌ی کتاب درسی و جزوه‌ی معلم را حل کنید و روش حل آن‌ها را یاد بگیرید. با انجام این روش تقریباً ۳۰ تا ۴۰ درصد مطالب را آموخته‌اید و در حافظه‌ی کوتاه‌مدت خود ذخیره کرده‌اید. تکمیل یادگیری‌ها را چند روز بعد انجام خواهید داد؛ یعنی زمانی که این درس‌ها را می‌خواهید برای فردا بخوانید. چون پیش‌زمینه‌ی خوبی از مباحث در ذهن دارید، با یک بار مرور کتاب درسی و جزوه‌ی معلم، آمادگی حل تمرین را پیدا خواهید کرد. سعی کنید مهم‌ترین تمرین‌ها را با دقت حل کنید و یادگیری‌های‌تان را کامل کنید. بعد از انجام این کار می‌توانید با خیال راحت به سراغ چند تست کنکور بروید و آن‌ها را حل کنید.
با اطمینان به شما می‌گویم که با مطالعه‌ی درس هر روز در همان روز، سرعت، دقت و قدرت یادگیری‌تان به میزان زیادی افزایش می‌یابد.
سرعت: سریع‌تر یاد می‌گیرید؛ زیرا مطالب را در همان روز در مدرسه یاد گرفته‌اید و ذهن شما آمادگی بیش‌تری برای یادگیری مباحث همان روز دارد و در حالت کلی پیش‌زمینه‌ای از مطالب را در ذهن دارید.
دقت: دقیق‌تر یاد می‌گیرید؛ زیرا ۳۰ تا ۴۰ درصد به مطالب و مباحث آشنایی دارید و وقتی می‌خواهید همان مطالب را کامل‌تر بخوانید، دقت خود در مطالعه و در حالت کلی، توجه به نکات و قسمت‌های مهم مباحث را بالا خواهید برد.
قدرت: بهتر یاد می‌گیرید؛ زیرا همه‌ی مباحث را حداقل دو بار در هفته مرور خواهید کرد و با حل تمرینات بیش‌‌تر و تکمیلی‌تر در روزهای بعدی، قدرت یادگیری‌های خود را افزایش می‌دهید و خوب و کامل یاد می‌گیرید.
با مطالعه‌ی درس هر روز در همان روز و اجرای آن در طول سال تحصیلی، می‌توانید زمان را در اختیار بگیرید و از آن بهترین استفاده را بکنید؛ زیرا مهارت این را پیدا خواهید کرد که اولویت‌ها را تشخیص دهید و با ایجاد تعادل در مطالعه، توجه بیش‌تری به مباحث مهم داشته باشید. با اجرای درست این روش، در امتحانات ماهانه‌ی مدرسه، امتحانات نیم‌سال اول و پایانی و در آزمون‌های برنامه‌ای پیشرفت خواهید کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2