دوران عید برای داوطلبان کنکور،سه هفته – یا سه ماه ؟ فوت و فن های کنکور

در این مقاله فوت و فن های استفاده حداکثراز ایام عید را خواهید آموخت،بدین منظور سعی شده است که در ابتدا دلیل ها را برای تفهیم و افزایش انگیزه بیان کرده تا با روش ها و چهار چوب کلی بیان شده در ادامه بتوانید مهار فرایند مطالعه ی پربازده و بهینه را به دست بگیرید.و در پایان برگ برنده و یکی از مهم ترین عامل های موفقیت رتبه های برتر کنکور برای دوستان گلمان بیان می شود.

دوران عید کنکور
دوران عید به منزله ی یک ایستگاه است،ایستگاهی به منظور تجدید قوا،یادآوری،رفع اشکال و دسته بندی آموخته های طوطی وار و نامنظم.
بعد از چندین ماه درس خواندن به صورت پراکنده و تلاش برای رساندن خود به برنامه ی اتمام مباحث،حجم زیادی از اطلاعات در ذهن تلنبار شده که رفع اشکال نشده باقی مانده و جاهای مبهم بسیار دارد و در یک کلام اگر همین الان از ما کنکور گرفته شود،مسلما نتیجه ی مطلوب را نمی گیریم؛بعد ایام عید هم فقط سه ماه فرصت داریم که زمان نسبتا زیادی از آن را به خود اختصاص می دهد و فرصتی برای سبقت گرفتن از رقبا وجود ندارد چرا که همه در آن مدت سخت درس میخوانند؛ولی مثل یک مسابقه ی دو،بهترین زمان برای سبقت گرفتن زمانی است که دیگران تلاش کمی از خود نشان میدهند،این یعنی به هوش بودننهایت استفاده کردن از ایام عید.

خستگی در کنکور
خستگی چندین ماه درس خواندن از یک طرف و همزمان شدن آن با فرصت پیشی گرفتن از رقبا از طرف دیگر نیاز به وجود یک برنامه ی مدون و منعطف را می طلبد؛از طرف دیگر اگر در این مدت فشار روحی و جسمی انباشته شده را کاهش ندهیم و تنش های وارد شده را برطرف نکنیم، در انتها و درشرایط سرنوشت ساز نزدیک کنکور قطعا با خستگی و دلزدگی همراه با بیتفاوتی نسبت به درس ها و موضوع کنکور روبرو خواهیم شد و برعکس اگر وقت زیادی را به استراحت بگذرانیم ،بقیه از ما سبقت میگیرند.

بهترین راه برای موفقیت در کنکور
پس بهترین راه چیست؟

به دلیل اینکه وضع درسی و آمادگی در دروس مختلف برای تمام داوطلبان کنکور یکسان نیست بنابراین نمیتوان یک برنامه ی کلی نوشت و برای اجرا به همه داد.در اینجا یک چهارچوب کلی نشان داده می شود که با توجه به شرایط متفاوت افرد و سلیقه ی هرکس تنظیم و اجرا می شود.

لازمه ی تنظیم چنین برنامه ای اختصاص دادن یک تا دو ساعت وقت برای تشخیص و تعیین نقاط ضعف و قوت خود می باشد،آنوقت خواهید دید که این چند هفته چگونه ارزش چند ماه را برای شما خواهد داشت.برای این کار باید تعداد ساعاتی که در این ایام میتوانید درس بخوانید را مشخص کنید،مثلا اگر بیست روز و روزی ده ساعت ، در مجموع ۲۰۰ ساعت فرصت مطالعه دارید.در ضمن باید توجه داشت که بر اساس روحیه ی خود،برای رهایی از تنش میتوان حداکثر دو روز(بهتر است روز عید و سیزده بدر)را به استراحت اختصاص داد و زمان این دو روز را از فرصت مطالعه کم می کنیم،توجه داشته باشید که با توجه به طولانی بودن راه ،این دو روز به مرور زمان اثر خود را به خوبی نشان میدهد.

اولویت بندی درسهای کنکور
با این مقدمات بر روی یک کاغذ A4 اسم تمام کتابها و سرفصل ها ی آن را نوشته و مدت زمان لازم برای یادآوری+رفع اشکال+طبقه بندی(که در پایان مفصلا توضیح داده خواهد شد) برای هر فصل رابه منظور آمادگی ۷۰درصد برای کنکور بعد از ایام عید نوشته و مثلا اگر برای ریاضی ۱۰ساعت وقت احتیاج دارید آنرا به پنج باکس یا قسمت ۲ساعتی یا باکس های کوچکتر باتوجه به مدت زمان بیشترین بازدهی خود ،به هر صورت که احساس بازدهی بیشتری برای آن درس دارید تقسیم کنید،مثلا یک روش خیلی خوب این است که دروسی که در آنها ضعف بیشتری دارید و نیاز به دقت و توجه بیشتر دارند و یا سریع فراموش میشود را در ابتدای صبح بخوانید و درس هایی که به آنها علاقه دارید و یا فقط به یک رفع اشکال کوچک نیاز دارد را برای بعدظهر بگذارید.بدیهی است که باید تعداد ساعات مورد نیاز را در قالب تعداد ساعات موجود بگنجانیم و اگر زمان موجود جوابگوی نیاز ما برای رفع اشکال نیست باید از سرفصل ها و دروسی که کمتر از آنها سوال می آید را حذف کرده و بر روی سرفصل های ضروری تمرکز کنیم؛
در غیر این صورت نه تنها نمیتوان به درستی رفع اشکال را انجام داد بلکه آنچه یادآوری کرده ایم هم خیلی زود فراموش شده و بعدا متوجه میشویم که در کل،از این زمان استفاده مناسب نکرده و فقط روخوانی کرده یم و اتلاف وقت! چون دوباره خیلی سریع از یاد می روند.
طرح برنامه کنکور
طرح برنامه باید به گونه ای باشد که بدانیم در فلان روز و فلان ساعت البته به صورت نسبی باید چه درسی خوانده شود و این باعث جلوگیری از انحراف ذهن و نگرانی از ضعف دروس دیگر میشود.چون ویدانیم که یقینا در فلان وقت آنها هم رفع اشکال می شوند.
به عنوان یک راهکار منطقی روانشناسانه دیگر بهتر است که دروس مهمی که در آنها ضعف بیشتری داریم را در روزهای اول برنامه بگنجانیم تا نگرانی ما نسبت به درس های دیگر کاهش یافته و بقیه قورباغه ها را به راحتی بتوانیم قورت دهیم!در ادامه به منظور انعطاف پذیری بیشتر برنامه مثلا اگر امروز یک باکس دو ساعتی ریاضی داشته و تمایل کمی برای این درس بنا به شرایط این لحظه داریم می توان یک باکس دیگر مشابه به جای آن قرار داده و آنرا به فرصت مناسب موکول کنیم که هم چهارچوب برنامه ریزی به هم نریزد و هم مجموع ساعات مطالعه روزانه ارضا شود به این صورت ما در یک چهارچوب معین آزاد بوده و بر بازدهی ما می افزاید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2