به مغزتان برجسب بزنید!!!

مقالات

وقتی انسان برای بار اول حرف، کلمه یا عددی را می شنود یا می بیند بصورت تصویری در ذهن او نقش می بندد. اما بخاطر آوردن تصویر های مبهم بسیار مشکل است.. همچنین اطلاعات در بدو ورود به مغز دسته بندی شده نیستند و یافتن مطالب با موضوعات متفاوت کار دشوار و در عمل پیچیده ای است. برای حل این مشکل می توان از تکنیک «برچسب زدن» استفاده کرد.. برچسب ها می توانند شعر، تصویرسازی یا بازی با کلمات باشند. می توان از اطلاعاتی که باید به خاطر سپرده شوند، شعر ساخت و یا تصویری خیالی در ذهن ایجاد کرد. شعر یا تصویر ایجاد شده مانند برچسبی است که ما را به مطلب مورد نظر هدایت می کند. به انواع شیوه های ساخت برچسب توجه کنید:

بازی با کلمات :
۱- چک 2-جو 3-به 4- ناهار
برای حفظ کردن چیزی شبیه جدول تناوبی می توان از این شیوه استفاده کرد.
چک(۱): هیدروژن.، زمانی که چک آدم برگشت می خورد انکار بمبی هیدروژنی بر سرش می خورد.
جو(۲): هلیوم، ساقه های جو به قدری سبک هستند که به بالن پرواز گاز هلیوم روی هوا شبیه است.
به(۳): لیتیوم، به ترین روز برای خرید باتری لیتیوم جمعه است.
رمزنگاری :
این شیوه یکی از شیوه های بسیار پرکاربرد و متداول است و حتما همه شما تا بحال چندبار اجرایش کرده اید. مثالی معروف در مدیریت وجود دارد که در این جا به آن اشاره می شود :
P O S D C O R B: وظایف مدیریت
P: Planning
O: Organization
S:Staphing
D:Direction
C:Control
R:Reporting
B:Budjeting
هم چنین نمونه ای که من از علوم راهنمایی (حدودا ۶ سال پیش) به خاطر دارم، اسامی غذاهای حاوی پروتئین:
شست پلنگ
ش: شیر
س: سویا
ت: تخم مرغ
پ: پنیر
ل: لوبیا
ن: نخود
گ: گردو
شعر :
شعر زبانی است برای مفاهیم عمیق انسانی! و چون از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند! ولی در اینجا وزن و قوافی شعر را نشانه گرفته شده است ، چرا که مطلب را برای بخاطر سپردن شیرین می کند.
ریتم (صوت) :
ریتم از جمله ترفندهایی است که حتی به حفظ شعر هم کمک بسیار زیادی می کند! و تأثیری شگرف در بخاطر سپردن مطالب دارد. اگر به این مطلب شک دارید، به حافظه تان رجوع کنید.
تصویرسازی :
شیوه ای که در تایپوگرافی ها مورد استفاده می باشد. بطور مثال کلمه بیمار به زبان انگلیسی بصورت تصویر زیر بسیار ماندگار تر از حالت ill می باشد. به تایپوگرافی ها توجه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2