دفتر برنامه ریزی ،ابزار جدایی ناپذیر از فرایند مطالعه

در مقالات گذشته بارها و بارها به اهمیت و ضرورت استفاده از دفتر برنامه ریزی به عنوان یک عنصر جدایی ناپذیر از فرایند مطالعه بخصوص در دوران آمادگی برای کنکور سراسری پرداخته ایم. در این مقاله قصد داریم به بیان پنج ویژگی کلیدی و مهم دفتر برنامه ریزی بپردازیم.
ویژگی اول : نگاه به گذشته بیشترین اعدادی که در این دفتر می نویسید مربوط به کارهایی است که انجام داده اید نه کارهایی که قرار است انجام بدهید . پس از آن که درسی را مطالعه کردید زمان مطالعه ی آن درس را می نویسید، همین. چرا نگاه به گذشته این قدر مهم است؟ اگر قرار است ما برای آینده برنامه ریزی کنیم چرا بیشتر اعداد گذشته را می نویسیم و این قدر به آن اهمیت می دهیم؟
نگاه به گذشته دو علت مهم دارد: نخست این که خودتان را بهتر می شناسید و خودآگاهی تان افزایش می یابد و دوم این که انگیزه ی بهتر شدن و افزایش ساعات مطالعه تقویت می شود. هر دانش آموزی که دفتر را به طور پیوسته تکمیل کند ساعات مطالعه اش بدون نیاز به تشویق دیگران افزایش می یابد و این مهم ترین تاثیر دفتر برنامه ریزی است. موتور انگیزه در درون شما فعال می شود. شما تصمیم می گیرید که هر هفته بهتر از هفته ی قبل شوید. انگیزه ی درونی مهم ترین انگیزه است و با نوشتن ساعات مطالعه ی گذشته این انگیزه شعله ور می شود. مهم ترین ویژگی دفتر برنامه ریزی همین نگاه به گذشته است .

ویژگی دوم : برنامه ی هر فرد مربوط به خود اوست و با برنامه ی دیگران متفاوت است. علت معلوم است، هر فردی ویژگی ها و هدف های خودش را دارد و باید برنامه ای مخصوص به خود داشته باشد. نمی توان یک برنامه ی ثابت و یکنواخت برای همه طراحی کرد. باید هر دانش آموز یا داوطلب برنامه ی شخصی مخصوص به خود را داشته باشد.
ویژگی سوم : نقش اصلی را در این روش برنامه ریزی خود شما دارید. معلم و مشاور و پشتیبان روش را به شما می آموزند و بر کار شما نظارت می کنند اما این ،خود شما هستید که نقش اصلی را دارید دفتر را همیشه نزدیک خودتان داشته باشید و پس از هر بار مطالعه ساعت مطالعه ی خود را یادداشت کنید. این اعداد مربوط به مطالعه ی شما در گذشته است. اما برای برنامه ریزی آینده، در آغاز کار کافی است ساعات مطالعه ی هفتگی را پیش بینی کنید و پس از چند هفته، برنامه ی متعادل خود را بنویسید یعنی تصمیم بگیرید که در هر هفته هر درس را چند ساعت بخوانید.
بسیاری از کسانی که دفتر برنامه ریزی را تکمیل می کنند این پیش بینی ها و برنامه ی متعادل را نمی نویسند. برخی هم که می نویسند نمی توانند آن برنامه را اجرا کنند. نوشتن برنامه ی متعادل چند هفته ای زمان می خواهد و دقت در خود شناسی و خود آگاهی زیاد و اراده ی قوی و شخصیتی منظم و دقیق، تا بتوانید اعدادی را برای مطالعه ی هفتگی تان هدف گذاری کنید که واقعا بتوانید آن برنامه را اجرا کنید و به آن اهداف برسید. ضمنا اگر نتوانستید برنامه ی متعادل را بنویسید خیلی نگران نباشید. اشاره ی من به برنامه ی متعادل برای این است که بگویم نقش اصلی را در تمام جنبه های برنامه ی شخصی خودتان دارید. هر قدر که می توانید انجام دهید. همین قدر که ساعات مطالعه تان را یادداشت کنید و آن ها را در پایان هفته جمع بزنید کار بزرگی انجام داده اید.
ویژگی چهارم : رقیب اصلی خودتان هستید. منظور از رقابت با خود این است که هر هفته تلاش کنید از هفته ی قبل تان بیشتر و بهتر بخوانید. به همین دلیل تاکید کردم که حتما ساعات مطالعه ی هفتگی را جمع بزنید و در دفتر برنامه ریزی یادداشت کنید تا به طور واضح بدانید که چقدر مطالعه کرده اید تا در هفته ی بعد با انگیزه ی بیشتر درس بخوانید. هم ساعات مطالعه تان را افزایش دهید و هم کیفیت مطالعه تان را بهتر کنید. این یعنی رقابت با خود که بهترین نوع رقابت هم هست.
ویژگی پنجم : مقیاس زمانی برنامه است. در این روش، مقیاس زمانی برنامه را به جای یک روز یک هفته در نظر گرفته ایم. شاید بنا به دلایلی یک روز تنبلی کردید یا واقعا کاری مهم و ضروری داشتید و نتوانستید به اندازه ی کافی درس بخوانید و شاید برنامه تان تغییر کرد و به جای درسی که قبلا تصمیم گرفته بودید درس دیگری را مطالعه کردید. زندگی واقعی پر از استثناها ست و برنامه ریزی باید منعطف و سازگار با شرایط شما باشد، به همین دلیل مقیاس زمانی برنامه را یک هفته در نظر گرفته ایم تا اگر یک یا چند روز را دقیقا طبق تصمیم قبلی مطالعه نکردید بتوانید در روزهای بعد آن روزها را در طول هفته جبران کنید.
دفتر برنامه ریزی یکی از ابزارهای موثر خودتنظیمی است و کمیت و کیفیت مطالعه ی شما را افزایش می دهد. دفتر برنامه ریزی هم به ارتقای مهارت های فراشناختی (مدیریت فکر) شما کمک می کند و بر خودآگاهی شما می افزاید و قدرت تشخیص و تصمیم گیری های صحیح شما را تقویت می کند و هم به افزایش هوش هیجانی شما (از طریق افزایش قدرت اراده) یاری می رساند. دفتر برنامه ریزی را جدی بگیرید و به طور پیوسته آن را در تمام دوران تحصیل خود در دبیرستان و دانشگاه ادامه دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2