ادبیات و قرابت معنایی

مقالات

درس ادبیات اولین درس دفترچه‌ی آزمون‌ سراسری است و شاید همین موضوع باعث شود که درباره‌ی این درس نگرانی خاصی داشته باشید.از بین بردن این نگرانی و تبدیل آن به انگیزه برای این‌که ابتدایی‌ترین درس را خوب بزنید و یک شروع موفق در این راه داشته باشید، روی نتیجه‌ی آزمون شما تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.
ادبیات،درسی موضوعی است؛ یعنی سؤالات مطرح‌شده از این درس شامل مباحث متنوعی مانند واژگان و معانی کلمات، آرایه‌های ادبی، قرابت معنایی و … است. باید ابتدا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید؛ برای مثال ممکن است در معانی کلمات قوی عمل کنید اما با قرابت معنایی مشکل داشته باشید. پس قدم اول را محکم بردارید و مشخص کنید در چه موضوعاتی ضعف یا قوت دارید.

قدم دوم این است که نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنید؛ یعنی در مورد روش‌هایی که برای یک مبحث به کار برده‌اید و موفق شده‌اید فکر کنید و آن روش را به باقی مباحث نیز تعمیم دهید.
قدم سوم این است که از مبحثی که مشکل دارید زیاد تست کار کنید.
قرابت معنایی جزء مواردی است که دانش‌آموزان فکر می‌کنند برای بهتر شدن در آن راه‌حلی وجود ندارد. اگر می‌خواهید در این مبحث مشکلتان برطرف شود به نکات زیر توجه کنید:
۱٫ ابتدا درک ادبی خود را بالا ببرید. برای انجام این کار از کتاهای تست ادبیات (فقط تست‌های قرابت معنایی آن را بزنید) یا از کتاب‌های خاص قرایت معنایی استفاده کنید.
۲٫ تمام ابیات کتاب درسی را از نظر مفاهیم و معانی آن مورد بررسی دقیق قرار دهید.
۳٫ گاهی وجود بعضی از کلمات در یک بیت می‌توانند تا حد زیادی به فهمیدن معنی آن بیت کمک کنند؛ زیر این کلمات را خط بکشید.
۴٫ برای هر تست ادبیات در کنکور به طور میانگین ۴۳ ثانیه وقت دارید. ابتدا صورت تست را به طور کامل مطالعه کنید. اگر ۳۰ ثانیه وقت آن تست را به درک درست از آن بیت اختصاص دهید با ۱۳ ثانیه‌ی باقی‌مانده به جواب خواهید رسید.
۵٫ هر بیتی را که می‌بینید (تست‌های آزمون یا هر منبع دیگری) که با بیتی از کتاب درسی شما قرابت معنایی دارد در کتاب درسی و کنار آن بیت یادداشت کنید. اگر نگران نداشتن فضای کافی در کتاب هستید از یک دفترچه‌ی یادداشت استفاده کنید و در آن ابیات مرتبط با هم را بنویسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور از دید استاد احمدی

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور چطور فیزیک را بخوانیم و یادبگیریم؟ اولین قدم برای یادگیری درست و مفهومی فیزیک، یادگیری کامل کتاب درسی است. طوریکه به تمام مثال‌های حل شده و حل نشده‌ی کتاب درسی تسلط پیدا کنید و خلاصه برداری کنید، سپس سراغ کتاب‌های تست فیزیک …

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )

استاد حسین احمدی و روشهای صحیح مطالعه ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین دانسته …

تماس با خط 1
تماس با خط 2